ZBIGNIEW LIBERA

Urodzony w 1959 roku w Pabianicach. W latach 1980-1986 związany z łódzkim środowiskiem artystycznym. W 1988 zamieszkał w Warszawie. Od 2006 roku prowadzi nomadyczny tryb życia: w 2006 roku żył i pracował w Grecji, następnie przez dwa semestry na przełomie 2008 i 2009 roku prowadził gościnną pracownię na Akademii Sztuk Pięknych (AVU) w Pradze.

Jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich artystów współczesnych. Jest autorem obiektów, instalacji, filmów wideo, wideoinstalacji, fotografii, działań multimedialnych. Swoją działalność artystyczną rozpoczął na początku lat 80., odnosząc się do aktualnych wydarzeń politycznych. W grudniu 1981 roku w reakcji na wprowadzenie stanu wojennego projektował ulotki i plakaty przeciwko wydarzeniom w kopalni Wujek. Drukował też ulotki dla „Solidarności”. Wiosną 1982 roku miał pierwszą indywidualną wystawę na łódzkim Strychu, jesienią został aresztowany przez Służbę Bezpieczeństwa i skazany na półtora roku więzienia za przygotowywanie i kolportaż antyreżimowych druków. Okres ten uważa się za formujący dla jego osobowości twórczej. Po wyjściu z więzienia, w latach 1983-1986, włączył się w działalność łódzkiej Kultury zrzuty, czyli spontanicznej inicjatywy artystów z całej Polski i zza granicy, skupionej wokół łódzkiego Strychu. W tym czasie powstały pierwsze prace wideo: „Obrzędy intymne” (1984) „Perseweracja mistyczna” (1984), „Jak tresuje się dziewczynki” (1987). Pod koniec lat 80-tych, mieszkając przez dwa lata z Zofią Kulik i Przemysławem Kwiekiem, uczestniczył w wielu pracach Zofii Kulik, pozując do jej fotografii. W latach dziewięćdziesiątych jego wcześniejsza twórczość została uznana za prekursorską wobec tzw. sztuki krytycznej, a on sam określony mianem „ojca sztuki krytycznej”. Zaczął wystawiać w galeriach, a jego prace spotkały się ze sporym odzewem. Libera rozpoczął wówczas tworzenie rzeźb i obiektów. Wtedy powstały m.in. prace „Christus ist mein Leben” (1990), „Kąpielowicz” (1991). Nawiązując do swojego filmu „Jak tresuje się dziewczynki” z 1987, w połowie lat 90. stworzył serie fikcyjnych zabawek dla dzieci, służących do „tresury”, wyuczania określonych zachowań w przypisanych im rolach płciowych i społecznych. Najsłynniejszą pracą, a jednocześnie wywołującą duży szum medialny, jest praca z 1994 „Lego. Obóz koncentracyjny”, na którą składa się cykl fotografii i opakowań klocków lego, z których artysta sugerował zbudowanie obozu koncentracyjnego. Na początku lat 2000.  Libera zaczął realizować swoje cykle fotograficzne, „Pozytywy” (2002-2003), „Mistrzowie” (2004) oraz cykl „The Gay, Innocent and Heartless”, zaprezentowany w przestrzeni wystawienniczej Fundacji Profile w 2008, której towarzyszyło wydanie autorskiej książki pod tym samym tytułem. Od 2010 z pomocą Fundacji Profile realizuje projekt „Rzeczywistość jest płaska”, który jest badaniem relacji między dwu- i trójwymiarowością przestrzeni. Jednym z jego efektów była wystawa zaprezentowana w 2010 roku w siedzibie Fundacji Profile.

Wybrane wystawy indywidualne

2021

Miary metryczne i jednorożec, 66P, Poznań

2020

Najnowsza Antykoncepcja Fotografii Dokumentalnej, MCSW Elektrownia, Radom

2015

To nie moja wina że otarła się o mnie ta rzeźba, Królikarnia, Warszawa

2014

Noc sądu, Galeria Labirynt, Lublin (z Roee Rosen)

2013

Płaska rzeczywistość, Atlas Sztuki, Łódź

Wojna:obrazy martwe i ruchome, Państwowa Galeria Sztuki, Warszawa

Positive, Kraszewski Museum, Dresden

2010

Rzeczywistość jest płaska. W toku Prac, Fundacja Profile, Warszawa

Zbigniew Libera. Prace z lat 1982 – 2008, Biuro wystaw Artystycznych, Wrocław

2009

Zbigniew Libera. Prace z lat 1982 – 2008 Zachęta Narodowa Galeria Sztuki / Zacheta  National Gallery of Art, Warszawa

2008 

The Gay, Innocent and the Heartless, Fundacja Profile/ Profile Foundation, Warszawa

La Vue, Fotografická galerie Fiducia, Ostrava

Mistrzowie i Pozytywy, Galeria BWA, Zielona Góra

2007 

Photographs, Galerie Krinzinger, Wien

Pozitivy, Stredoeurópsky dom fotografie, Bratislava

2006

Work From 1984–2004, University of Michigan, Ann Arbor

Fotografie, Galeria Raster, Warszawa

Nouvelles impressions d’Afrique, Galerie Anne de Villepoix, Paris
Ce que fait E’Stafette, L’Institut Polonais, Paris (& Darek Foks, trans. Erik Veaux, Onestarpress)

Pozytivy, Polsky Institut, Praha

2005 

Mistrzowie i Pozytywy, Instytut Polski, Sofia

Co robi łączniczka, Galeria Kronika, Bytom (& Darek Foks, Ars Cameralis)

2004

Mistrzowie i Pozytywy/Masters and Positives, Galeria Atlas Sztuki, Łódź;

Państwowa Galeria Sztuki, Sopot; Galeria BWA Awangarda, Wrocław; Galeria

Miejska Arsenał, Poznań; Biblioteka Płockiego Towarzystwa Naukowego, Płock

Positives, Casino Luxembourg; Gallerie RLBQ, Marseille; Gallerie Danysz, Paris 

2000 

The Other Type of Prison, American-European Art Associates, New York 

1998

Correct Me If I’m Wrong, Guy Mc Intyre Gallery, New York 

1997

Correct Me If I’m Wrong, Galleri Wang, Oslo; Galleri Faurschou, København

1996

Urządzenia korekcyjne/Corrective Facilities, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski/Centre for Contemporary Art Ujazdowski Castle, Warszawa 

1993

Prace z powietrzem i elektrycznością, ZPAP Galeria na Mazowieckiej, Warszawa

1992

Prace z powietrzem i elektrycznością, Galeria Laboratorium, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski/Centre for Contemporary Art Ujazdowski Castle, Warszawa 

1990

Galeria Teatru Studio, Łódź

1989

Video. Rysunki. Obiekty, Galeria Graodyka BWA, Lublin Wybrane 

2021

Na papierze, Fundacja Profile, Warszawa                                             

Pokaz Zamknięty, Galeria Asymetria, Warszawa                         

Ciotka Kena, lokal_30, Warszawa   

Rzeźba w poszukiwaniu miejsca, Zachęta-Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa

2020

Kradzieże i zniszczenia, Galeria Arsenał, Białystok

2019

FOGHORN. Wątek transformacji w pracach z Kolekcji II, Galeria Arsenał, Białystok 

Body Works. Wystawa i zdarzenia wokół ciała, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot 

Odjazd, BWA, Wrocław                                                                               

Znak pusty / archiwum,  Asymetria / Wolskie Centrum Kultury, Warszawa             

Polska gościnność, Muzeum Współczesne, Wrocław                   

Prywatne mitologie. Urodziny Marty – wystawa stała z międzynarodowej kolekcji sztuki współczesnej Muzeum Współczesnego, Muzeum Współczesne, Wrocław      

2018

Czym jest Oświecenie? 200 lat Gabinetu Rycin BUW, Muzeum nad Wisłą, Warszawa   

MEDYTACJE FIBONACCIEGO + sztruksowy zając | wobec Katarzyny Kobro (1898-1951), Państwowa Galeria Sztuki, Sopot                           

Pokój na świecie zaczyna się przy rodzinnym stole, Centrum Kultury Zamek, Poznań 

Niepodległe. Kobiety a dyskurs narodowy, Muzeum nad Wisłą, Warszawa                      

2017

Od Sztucznej rzeczywistości do selfie. Autoportret w polskiej sztuce współczesnej, BWA, galeria Awangarda, Wrocław                               

Targi sztuki COSMOSCOW, Gostiny Dvor, Moskwa                       

Czarna wiosna. Wokół wrocławskiej niezależnej sceny muzycznej lat 80. , Muzeum Współczesne, Wrocław                                                           

The Finger- wystawa organizowana przez galerie Raster i Raw Art w ramach targów sztuki Fresh Paint, Raw Art Gallery, Tel Aviv                   

Retusz, Galeria Duża Scena UAP, Poznań

Teraźniejszość? , Galeria Sztuki Współczesnej, Opole                                

2016

Z głębi. Artyści Muzeum Śląskiemu, Muzeum Śląskie, Katowice           

Działania z rodziną, Galeria Raster, Warszawa                                             

Wobec awangardy XX wieku, Atlas Sztuki, Łódź                                         

Będzie lepiej i coraz lepiej? Prezentacja Kolekcji II, Galeria Arsenał, Białystok         

Niesamoświadome. Muzeum Archeologiczne jako pełen niespodzianek i przygodności kosmos rzeczy, zdarzeń, ludzi i nie-ludzi, Muzeum Archeologiczne, Kraków 

Salon Odrzuconych, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot                           

Chleb i róże. Artyści wobec podziałów klasowych, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa                                                             

Wyświetlanie widzenia, Galeria Salon Akademii, Warszawa                

Intermarium, Galeria Futura, Praga                                                         

Medycyna w sztuce, MOCAK, Kraków                                                   

Nieczytelność. Palimpsesty, Muzeum Pana Tadeusza, Wrocław     

Rysy na powiece, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice           

L’arte differente: MOCAK al MAXXI, MAXXI Narodowe Muzeum Sztuki XXI wieku, Rzym     

2015

Wyspa 3.0. Mapa i terytorium, Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk

Stance or Distance? , Contemporary Art Museum, Kumamoto

Dzikie pola. Historia awangardowego Wrocławia, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa

Ruchome obrazy, BWA Wrocław, Wrocław

Polska – Izrael – Niemcy: Doświadczenie Auschwitz, MOCAK, Kraków

Stan życia. Polska sztuka współczesna w kontekście globalnym, National Art Museum of China, Pekin

Kolekcja dra Wernera Jerke. Wybór, Atlas Sztuki, Łódź

Prawda, Dobro, Piękno, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa

Gender w sztuce, MOCAK, Kraków

Ars Moriendi/Sztuka umierania, BWA Galeria Sztuki Współczesnej, Tarnów
Vertical Reach, Art Space, New Haven

Umenie na hlave. Poľské súčasné umenie / Procedures for the Polish Art Today, Kunsthalle Bratislava

2014

Postęp i higiena, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa

Grażyna Kulczyk Collection. Everybody is Nobody for Somebody, Fundacion Banco Santander, Madrid

2013

Wolny strzelec, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa

2011

Studio Formy Otwartej Zbigniewa Libery, tranzitdisplay, Praga

Historia w sztuce, Muzeum Sztuki Współczesnej (MOCAK), Kraków

The Power of Fantasy, Palais des Beaux-Arts (BOZAR), Bruksela

2010

Ostatni film. Artyści o porażkach swoich i swojej galerii, Galeria Raster, Warszawa

Wyjście ludzi z miast, Kronika Centrum Sztuki Współczesnej, Bytom

Dziewięć tytułów, Biuro Wystaw Artystycznych Zielona Góra, Zielona Góra

Nothing important, is just art, The National Brukenthal Museum, Sibiu

Case for reoccurrence of child illnesses, Karlin Studios, Prague

Minimal Differences, White Box, New York City, NY

Powtórka z Teorii Widzenia, CSW Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa

Na okrągło: 1989 – 2009, Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk

Mógłbym żyć w Afryce, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa

Press Art , Sammlung Annette und Peter Nobel, Museum der Moderne Salzburg, Salzburg

Agents & Provocateurs, Hartware MedienKunstVerein, Dortmund

Neighbours/ Nachbarn. German motifs in contemporary Polish art, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk

Sukienka, Centrum Kultury Zamek, Poznań

Early Years, Kunst-Werke Institute for Contemporary Art , Berlin

Morality ACT IV: I could live in Africa, Witte de With Center for Contemporary Art, Rotterdam

Sprawdzam płeć/ Gender Check, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki/Zachęta National Gallery of Art, Warszawa

2009

Ukryta Dekada, Polska sztuka wideo 1985 – 1995, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Kraków

Storia Memoria Identità: fotografia contemporanea dall’Est Europa,  Fondazione Cassa di Risparmio di Modena, Modena

Sukienka, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „ELEKTROWNIA”, Radom

Agents & Provocateurs, Institute of Contemporary Art, Dunaújvàros, Dunaujvaros

Gender Check. Rollenbilder in der Kunst Osteuropas, Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig, Wien

Performance Art of the 80’s Comparision: Jiri Kovanda, Hassan Sharif, Zbigniew Libera, Tina B. The Prague Contemporary Art Festival 09, Praha Crossing

Frontiers, Galeria hlavního mêsta Prahy, Praha

Ohne Uns!, Prager Spitze, Dresden

The social critique 1993-2005, Kalmar Konstmuseum, Kalmar

Interwencje, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa

Poszliśmy do Croatan, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, Toruń

Szczyt bohaterów, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Kraków

Na okrągło: 1989 – 2009, Hala Stulecia, Wrocław

Weltpanorama, 6 Biennale Fotografii. Fotografia/ideologia/polityka, Poznań

Uroki Władzy (O władzy rozproszonej, Ideologii i widzeniu), Galeria Miejska Arsenał, Poznań

Agent Absurd, Golden Thread Gallery, Belfast Wasser und Wein, Der Katholische

Faktor in der zeitgenössischen Kunst, Städtischen Galerie Leerer Beutel, Regensburg

43 zagrebački salon. Primijenjene umjetnosti i dizjan, Zagreb
Fotojam, Dům pánů z Kunštátu, Brně

2008

Mediation Biennale 08, Mediation Biennale, Poznań

Zabawy dużych chłopców, Galeria Appendix 2/Gallery Appendix2, Warszawa

Demons. Contemporary Artists from Poland and Israel and the Spirits of the Time, MoBy, Bat Yam, Israel

Punkty odniesienia / Points of Reference, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa

Regarde de tous tes yeux, regarde, L’art contemporain de Georges Perec, Musée des Beaux-Arts, Nantes

Babylon. Mythos Und Wahrheit, Pergamonmuseum, Berlin

Przełóż to: Kolekcja niemożliwa, Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk

Efekt czerwonych oczu – Polska fotografia XXI wieku, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa

Opowiedziane inaczej, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa

International Triennale of Contemporary Art – Re-Reading the Future,

International Triennale of Contemporary Art (ITCA), Prague

Lost Paradise – The Angel’s Gaze, Zentrum Paul Klee, Bern

Ad Absurdum,  MARTa Herford Museum of Art and Design, Herford

Raster. Transfert Gallerie Polacche a Roma 3, Instituto Polacco di Roma

Medium…Post…Mortem…,Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Słupsk

Historia się powtarza, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa

All that Cinema, Ludwig Museum. Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest

2007

Artyści polecają się nawzajem, Galeria Appendix 2, Warszawa

Depresja, Galeria Arsenał, Białystok

Dowcip i władza sądzenia (asteizm w Polsce)/Wit and the Power of Judgement (Asteizm in Poland), Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski/Centre for Contemporary Art Ujazdowski Castle, Warszawa

Attitude 2007. The House of Human Beings – Authentically Blessed Jubilance, Contemporary Art Museum, Kumamoto

Lego, Space, Bratislava

Bodycheck, 10. Triennale Kleinplastik, Fellbach

Nachbarn. Deutche Motive in Polnischer Gegenwartskuntm, Kulturforum Altona, Hamburg

The Lost Moment, Gesellschaft für Künstlerische Forschung, Berlin

History Repeats Itself, Hartware MedienKunstVerein, Dortmund; Kunstwerke Berlin

Mamidło. Kobieta jako fenomen nasycony, Galeria Program, Warszawa

Chodź opowiem ci pewną historię, Galeria Manhattan, Łódź

2006

Post modelism, Bergen Kunsthalle, Bergen Geschichten, Geschichte, Fotomuseum, Winterthur

Photo-Trafic, Centre d’Art Contemporain, Genève

Is it better to be a good artist or a good person?, Rental Gallery (Raster), Los Angeles

Bad News, Galeria Kronika, Bytom

Manipulations. On Economies of Deceit, Prague Biennale II, National Gallery, Prague

Ciepło – zimno. Letnia miłość, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki/Zachęta National Gallery of Art, Warszawa

The 80’s. A Topology, Museu Serralves, Porto

2005

Umysłowość, Biennale 2006, Łódź

Broniewski, Galeria Raster, Warszawa

Second Present, Trafo Gallery, Budapest

Post-modellismus, Models in Art, Krinzinger Projekte, Wien
Peinture d’histoire(s): Astrid Klein, Marta Rosler, Zbigniew Libera, Gallerie Anne de Villepoix, Paris

Prague Biennale 2, Národní galerie, Praha

Strażnicy doków, Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk

Sicht Der Dinge, Positionen Aktueller Kunst in Polen,  Ostdeutsche Galerie, Regensburg

Faites vos Jeux! Kunst und Spiel Seit Dada, Akademie der Künste, Berlin; Kunstmuseum Lichtenstein, Vaduz

Potencjał. Kolekcje sztuki współczesnej dla muzeum, budynek Metropolitan, Warszawa

Only Make Believe: Ways of Playing, Compton Verney, Warwickshire
Falsche Erwartungen, Zeitgenössische Kunst aus Polen, Kunsthalle Darmstadt, Darmstadt

Revange on realism. The fictious Moment in Current Polish Art, Krinzinger Projekte, Wien

W stronę innego. Obserwacje i interwencje, Galeria BWA, Katowice

2004

Warszawa – Moskwa/Moskwa – Warszawa 1900–2000, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki/Zachęta National Gallery of Art, Warszawa

Inc., Sztuka wobec korporacyjnego przejmowania miejsc publicznej ekspresji (w Polsce), Galeria XXI i Galeria Program, Warszawa

De ma fenêtre, Ecole Nationale Superieure des Beaux-Arts, Paris

Paisatges Mediatics, Fundacio “laCaixa”, Tarragona

E.U Positive – Kunst aus dem Neue Europa, akademie der Künste, Berlin

Mèmories du temps de l’immaturitè, Passage de Retz, Paris

Privatisierungen, Zeitgenössische Kunst aus Osteuropa, Kunst-Werke, Berlin

Pod flagą biało-czerwoną. Nowa sztuka z Polski/Under The Red & White Flag, New Art from Poland, Estonian Art Museum, Tallinn; Contemporary Art Centre, Vilnius; Nizhny Novgorod branch of the National Centre for Contemporary Art, Arsenal, Niznhy Novgorod; Nizhny Tagil Museum of Fine Arts, Niznhy Tagil; National Centre for Contemporay Arts, Moskwa

2003 

Sztuka III RP, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko

InteGracja. Sztuka wobec acedii, Galeria Program, Warszawa

Neuropa, Galeria XXI, Warszawa

2002

Polska, Teatr Academia, Warszawa

Co widzi trupa wyszklona źrenica, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki/ Zachęta National Gallery of Art, Warszawa

Niebezpieczne związki, Galeria Miejska Arsenał, Poznań

Mirroring Evil: Nazi Imagery/Recent Art, Jewish Museum, New York

2001

Irreligia, Atelier 340, Bruxelles

Milano Europa 2000. The End of the Century, the Seeds of the Future, Milano

Ironia, Fundació Joan Miró, Barcelona

Zimna wojna sztuki ze społeczeństwem, Stowarzyszenie Teatralne Łaźnia, Kraków

Na wolności/w końcu, Królikarnia Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa

Negocjatorzy sztuki. Wobec rzeczywistości/Negotiators of Art. Facing Reality,

Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Kraków

2000

Scena 2000, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski/Centre for

Contemporary Art Ujazdowski Castle, Warszawa

In Freiheit/Endlich, Staatliche Kunsthalle, Baden-Baden

Postindustrial Sorrow, Kunsthalle, Wiesbaden

What, how and for whom, HDLU, Zagreb

L’Autre moitié de l’Europe, Galerie National du Jeu De Paume, Paris

The Toy Show, Nikolai Fine Art, New York

L’autre moitiè de L’Europe. Realitè sociale. Existence. Politique, Jeu de Paume, Paris

Negocjatorzy sztuki. Wobec rzeczywistości/Negotiators of Art. Facing Reality, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk

After the Wall, Hamburger Banhof, Berlin

1999

Aspects/Positions, MMKSLW, Wien

After the Wall, Moderna Museet, Stockholm

Refleksja konceptualna w sztuce polskiej. Bieżące praktyki, ruchome horyzonty/Conceptual Reflection in Polish Art. Current Practices, Mobile Horizons, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski/Centre for Contemporary Art Ujazdowski Castle, Warszawa

Generations. Rösa für Jungs, Helbllau für Mädchen, Neue Gesselschaft für Bildende Kunst, Berlin

Rondo, Ludwig Múzeum – Kortárs Müvészeti Múzeum, Budapest

Persuasion, Lombard and Fried Gallery, New York

Absence/Presence, Nash Gallery, University of Minnesota, Minneapolis

Polish Art at the End/Beginning of the Century, Manege – Central Exhibition Hall, Pushkin Gallery 10,  St. Petersburg

1998

Poliptyk, VII Bienale Wobec Wartości, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice

Medialisation, Edsvik Konst, Stockholm

Janine Antoni, Wim Delvoye, Christian Lemmerz, Zbigniew Libera, Mark Quinn, Galleri Faurschou, København

11th Tallinn Print Triennal, Rotermann’s Salt Storage Arts Centre, Tallinn

Fragment kolekcji 3, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki/ Zachęta National Gallery of Art, Warszawa

W tym szczególnym momencie/At the Time of Writing, Centrum Sztuki

Współczesnej Zamek Ujazdowski/Centre for Contemporary Art Ujazdowski Castle, Warszawa

1996 

The Thing Between, Technische Samlungen der Stadt, Dresden

Universalis, 27a. Bienal de São Paulo, São Paulo

Videomentale. Sechs Künstlerische Positionen aus Polen, Foro Artistico in der Eisfabrik, Hanover

9. Video Fest 96, Podewil, Berlin

1995

New’s For New Years, Künstlerhaus Bethanien, Berlin

Antyciała/Antibodies, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski/Centre for Contemporary Art Ujazdowski Castle, Warszawa

Beyond Belief, Museum of Contemporary Art, Chicago

Zbigniew Libera, Mariola Przyjemska, Roman Stańczak, Skuc Galerija, Ljubljana

Universalis, XXIII Bienal Internacional de Arte São Paulo, São Paulo
Rysunek – Pierwszy zapis (z pracownia 60 artystów), Muzeum im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, Warszawa

1994 

Zetigenössische Polbische Kunst, Kunstverein, Freiburg

Videospaces, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot

Europa, Europa. Das Jahrhundert der Avantgarde in Mittel- und Osteuropa, Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland, Bonn

Medienbiennale Minima Media, Kunsthalle Elsterpark und Fabrikhallen der Ehemalingen VEB, Buntgamwerke, Leipzig

1993

Emergency, Aperto93, XLV Biennale di Venezia, Venezia

Unvollkommen, Museum Bochum, Bochum

Marek Kijewski i Zbigniew Libera, V.I.T.R.I.O.L, Galeria Arsenał, Białystok

1992

Miejsca nie miejsca. Najnowsza rzeźba polska, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko

Current Situation 3:3, Otso Gallery, Espoo

Perseweracja mistyczna i róża/Mystical Perseveration and Rose, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot

XI Spotkania Sztuki Aktywnej, Konin ’92

1991

Festival de Performances, Galeria de Arte Valgamedios, Madrid

The 4th Fukui International Video Biennale, Fukui Prefectural Museum of Fine Arts, Fukui

Kunst-Europa. Aktuelle kunst aus Polen, Brühler Kunstverein, Bonn; Villa Minima, Orangerie Schloss, Augustusburg

Veni. Video. Vici. CSCE Symposium on Curtural Heritage, Kraków, Bakunin w Dreźnie/Bakunin in Dresden, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski/Centre for Contemporary Art Ujazdowski Castle, Warszawa

Doppelte Identität. Polnische Kunst zu Beginn der neunziger Jahre, Landesmuseum, Wiesbaden

Miedzynarodowy Festiwal Wizualnych Realizacji Okołomuzycznych WRO, Wrocław

1990 

AVE Festival, Arnheim Bakunin in Dresden, Kunstpalast, Düsseldorf Querspur Videofestival, Linz

1989

Suplements. Contemporary Polish Drawings, John Hansard Gallery, Southampton

Polak, Niemiec, Rosjanin/Pole, German, Russian, dawna fabryka Norblina/former Norblin’s factory, Warszawa

Libera, Truszkowski, Rydecki, Galeria PO, Zielona Góra

31 obrazów z historii polskiej awangardy filmowej, Łódzki Dom Kultury, Łódź

1988

Teraz jest teraz/Now is Now, Galeria Wyspa, Gdańsk

Plener PSEP, Obserwatorium astronomiczne, Festiwal Nowe Media, Olsztyn

Zająć pozycją. Artyści wobec sytuacji sztuki współczesnej, Galeria Stodoła, Warszawa

Polska fotografia intermedialna lat 80., Galeria Miejska Arsenał, Poznań

1987

Erotyzm i satyra, Foto Galerie Gauss, Stockholm

II Biennale Sztuki Nowej, Zielona Góra

Co słychać/What’s up?, dawna fabryka Norblina/former Norblin’s factory, Warszawa

1986

Ekspresja lat 80-tych, Galeria BWA, Sopot

Pozdrawiamy urzędników sztuki, Pod Jaszczurami, Kraków

XIV Festiwal Sztuki Potrzebnej, Miejski Ośrodek Kultury, Kłodzko

1985

II Plener w Teofilowie(impreza Kultury Zrzuty)

III Festiwal Filmu Prywatnego „Nieme Kino”, (impreza Kultury Zrzuty), Strych, Łódź

Festiwal Porno (impreza Kultury Zrzuty), Strych, Łódź

1984

II Festiwal Filmu Prywatnego „Nieme Kino”, Strych, Łódź