ZBIGNIEW LIBERA
THE GAY, INNOCENT AND HEARTLESS

Seria zdjęć przedstawiających sceny z partyzantami zarejestrowane podczas kilku plenerowych sesji fotograficznych. Cała seria obejmuje również zdjęcia tekstów, zapożyczonych bądź napisanych przez autora. Niemal ikoniczne przedstawienia upozowanych partyzantów, grupowe sceny w kąpieli czy podczas przemarszu można by wziąć za ilustracje jakichś doniesień prasowych. Ale wizualna i tekstowa narracja kilkudziesięciu zdjęć to fikcyjna opowieść, której odniesieniem są przewrotnie potraktowane mity męskości, bohaterstwa. Pomimo militarnych akcesoriów obrazy te pozbawione są agresji, a obwieszeni karabinami partyzanci podsuwają skojarzenia z tęsknotami uciekających w świat fantazji Piotrusiów Panów. Ten trop literacki podpowiada zresztą sam artysta w sfotografowanych tekstach.

Z nierzeczywistością nibylandii może się kojarzyć również sceneria, w której pozują „niewinni i bezduszni” bohaterowie na wystudiowanych kadrach z egzotycznymi roślinami i zwierzętami.

W zdjęciach partyzantów Libera uprawia to, co Umberto Eco nazwał przed laty „partyzantką semiologiczną”. Walka o znaczenia w wydaniu autora tych zdjęć jest równie podstępna jak taktyki guerillas. Spreparowane strony czasopism ze zdjęciami, sfingowany dziennik partyzanta, Libera podobnie jak w swoich wcześniejszych pracach skłania do uważniejszej lektury medialnych przekazów, zwraca uwagę na sposoby kreowania i kolportowania mitów we współczesnej kulturze wizualnej. 

Bożena Czubak

 

The Gay Innocent and the Heartless, 2008, książka 160 stron, fotografie inscenizowane, fotografie tekstów, wydawnictwo Fundacja Profile.                                                  

Cykl wystawowy: 37 fotografii o różnych wymiarach.