Otwarcie: czwartek, 1 października 2020, w godz. 11–19 Wystawa czynna do 30 października 2020 od wtorku do soboty, w godz. 12–19 W czasie Warsaw Gallery Weekend 1–4 października w godz. 11–19
Intermedialna twórczość Ryszarda Waśko obejmuje działania w obszarze różnych mediów: filmu, wideo, wideoinstalacji, fotografii, rysunku i malarstwa. Realizacje artysty z lat 70. ukazują jego udział w neoawangardowych eksperymentach i rebelii wymierzonej w tradycyjnie rozumianą sztukę.
Analityczne wątki jego praktyki artystycznej mają rozwinięcie w pracach realizowanych w czasie działalności w ramach Warsztatu Formy Filmowej. Obszerny zestaw fotografii prezentuje nowatorskie poszukiwania artysty dotyczące sposobów wizualizacji ruchu i przestrzeni. Nurtujący go problem wiarygodności filmowych i fotograficznych rejestracji, zwłaszcza relacji pomiędzy rzeczywistością a jej wizualnym przedstawieniem znajduje różne interpretacje w serii wideo instalacji.
Zestaw wczesnych filmów artysty oferuje wgląd w eksperymenty ze sposobem kadrowania, montażem, dźwiękiem, manipulowaniem taśmą filmową. Pionierskie realizacje sztuki wideo eksponują związki między ciałem a medium traktowanym jako przedłużenie ludzkiej aktywności.
Wybór prac akcentuje przenikanie się różnych mediów w praktyce artystycznej Ryszarda Waśko, który w fotografii analizował ruch i czas charakterystyczne dla języka filmu, natomiast w filmie stosował charakterystyczne dla fotografii statyczne kadry. Intermedialny aspekt jego twórczości ilustrują nigdy nie pokazywane w Polsce wielkoformatowe prace z dwóch serii łączących różne media: Hipotetyczna fotografia (1977) i Hipotetyczny film (1979).
W narrację wystawy włączone są zdjęcia z początku lat 80. będące zapisem i komentarzem do wydarzeń politycznych i towarzyszących im emocji społecznych.
Ryszard Waśko (ur. 1949) artysta multimedialny, autor filmów, wideo, wideo instalacji, prac malarskich, rysunkowych, fotografii, kolaży, obiektów, instalacji, działań artystycznych. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, gdzie pracował w latach 1970-1983. W latach 70. członek Warsztatu Formy Filmowej, w latach 1990-1992 był dyrektorem programowym w P.S. 1 w Nowym Jorku. W latach 1997-1999 przewodniczył Internationales Künstler Gremium z siedzibą w Kolonii. Kurator licznych wystaw, m. in. inicjator cyklicznego, międzynarodowego projektu Konstrukcja w procesie. Mieszka i pracuje w Berlinie.
Jego prace były prezentowane w ramach licznych wystaw indywidualnych i zbiorowych, m.in.: XII Biennale Sztuki, São Paulo (1973); Galeria Remont, Warszawa (1975); m Galerie, Bochum 1976, 1981, 2008); Documenta 6, Kassel (1977); Kölnischer Kunstverein, Kolonia (1977); Muzeum Sztuki, Łódź; (1979, 2011) De Appel, Amsterdam (1979); Hayward Gallery, Londyn (1979); Biennale of Sydney, Sydney (1980); Biennale de Paris, Paryż (1981); Centre Georges Pompidou, Paryż (1983); Kesseler Kunstverein, Kassel (1984); Kunsthaus, Norymberga (1985); Neuer Berliner Kunstverein, Berlin (1986); Akademie der Künste, Berlin (1989; 2015) KW Institute for Contemporary Art, Berlin (1992); Galerie Schüppenhauer, Kolonia (1994); Haifa Museum of Art, Hajfa (1996, 1999); Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa (1997); Muzeum Artystów, Łódź (1997); Lombard-Freid Gallery, Nowy Jork (1997): Art in General, Nowy Jork (1998); Bauhaus, Dessau (1998); Biennale Sztuki, Wenecja (1999, 2001); Schloss Solitude, Stuttgart (2000); Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa (2000, 2007); Many H. Gallery, Tel Aviv (2001); Museum of Modern Art, Nowy Jork (2003); Electronic Arts Intermix, Nowy Jork (2004); Tate Modern Gallery, Londyn (2005, 2006, 2008); Lentos Kunstmuseum Linz (2009); Muzeum Kinematografii, Łódź (2010); Galerie Żak/Branicka, Berlin (2011); Freies Museum Berlin (2011, 2012); Martin Gropius-Bau, Berlin (2011); New Museum, Nowy Jork (2011); DAAD Galerie, Berlin (2013); TRAFO Trafostacja Sztuki, Szczecin (2013); Kulturhuset, Sztokholm (2014); MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej, Kraków (2014); Neuer Kunstverein Wien Wiedeń (2015); Fundacja Profile, Warszawa (2019); Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa (2020); Galerie aKonzept, Berlin (2020)