więcej
„Trzymając w obu rękach poziomicę usiłuję zachować poziom. Z upływem czasu staję się częścią instrumentu, określając nowe, determinowane własnymi parametrami płaszczyzny odniesienia. Trzymam mocno poziomicę, starając się, by zanurzony w cieczy pęcherzyk gazu pozostawał najbliżej pozycji zerowej. Zachowanie poziomu przestaje być grą, staje się aktem egzystencjalnym”.
Natalia Brandt
więcej
Złote środki
W instalacji malarskiej Złote środki artystka podejmowała problematykę modernistycznych tradycji, możliwości ich reinterpretacji i kontynuacji w sztuce współczesnej. W prosty i zarazem pełen humoru sposób odnosząc antyczną zasadę złotego środka do różnych tradycji obrazowania, od impresjonistycznego do postmodernistycznego.
więcej
Obok świata dającego się przedstawić za pomocą konwencjonalnych metod istnieją wokół nas światy umykające naszym postrzeżeniom, ukryte w nieokreślonym obszarze przed-myślenia. Wyobrażam sobie magmatyczną powierzchnię emanującą przypomnieniami, wspomnieniami, doznaniami. Widoczne są tylko kawałki obrazów, rzeczy, zdarzeń. W miarę skupionego patrzenia granica pomiędzy tym, co ujawnione, a tym, co zapomniane bądź niedostrzegalne gołym okiem, zaciera się.
Tworzy się niematerialny ekran, na którym dokonuje się swoisty transfer pomiędzy tym, co było, co jest i tym, co być może. Powstają nowe związki skojarzeń i wyobrażeń oraz znaczeń i sensów, dla których czas i przestrzeń oraz rządzące nimi obowiązujące zazwyczaj reguły przestają odgrywać jakąkolwiek rolę.
I o tym jest praca pt. „Reminiscencje”, na którą składają się rysunki i iluzje na papierze oraz rysunek i iluzje w przestrzeni.
Natalia Brandt
więcej
„SZARA ŚCIANA DLA CZERWONEJ DRABINY NA NEBIESKAWO-SZARYM TLE.
ŻÓŁTE KRZESŁO DLA ZIELONEGO STOŁU NA ZIELONKAWO-SZARYM TLE.
SZARE WIADRO DLA BIAŁEJ CIECZY NA SZARAWO-CZARNYM TLE.
FIOLETOWY OBRAZ DLA CZERWONEJ SOFY NA RÓŻOWAWO-BIAŁYM TLE.
NIEBIESKA ŻARÓWKA DLA POMARAŃCZOWEJ LAMPY NA BRĄZOWYM TLE.
BIAŁA DESKA DLA ŻÓŁTEGO HEBLA NA ZIELONKAWO-SZARYM TLE.
ZIELONY GWÓŹDŹ DLA FIOLETOWEGO MŁOTKA NA FIOLETOWAWO-RÓŻOWAWYM TLE.
ZIELONA WODA DLA NIEBIESKIEJ ŁÓDKI NA NIEBIESKAWO-BIAŁYM TLE.
ŻÓŁTY PARASOL DLA RÓŻOWEJ CHMURY NA ZIELONKAWO-SZARYM TLE”.
Natalia Brandt
więcej
Patrioci wszystkich krajów, łączcie się!
W ramach dyplomowego projektu artystka sformułowała pytanie: „A co by było, gdyby istniała jedna flaga reprezentująca wspólny patriotyzm wszystkich krajów?”. W zainicjowanej wówczas pracy zatytułowanej Patrioci wszystkich krajów, łączcie się! w przewrotny sposób nawiązywała do komunistycznego sloganu. W projekcie rozpisanym na różne media (malarstwo, rysunek, fotografia, wideo) łączyła w jednym obrazie flagi różnych państw i narodów. Na kwadratowym płótnie nakładała warstwy kolejnych przedstawień prostokątnych flag. Za każdym razem ostatnio namalowana flaga łączyła się z fragmentami dwóch poprzednich. Nakładanie kolejnych warstw było dokumentowane w serii fotografii i w zapisie wideo.
W przypadkowych konfiguracjach (jako że kolejność malowania była całkowicie arbitralna) łączyły się ze sobą różne znaki i ich znaczenia. W przygodnych konstelacjach form i kolorów zacierała się symbolika przypisana poszczególnym flagom. Ich liczba wzrosła do około 100 flag naniesionych na jeden obraz i tyluż towarzyszących mu zdjęć Projekt w oczywisty sposób odsyłał do wspartej na narodowych emblematach polityki tożsamości, wahającej się pomiędzy manifestowaniem narodowej determinacji a retoryką globalizacji, pomiędzy narodowością a transnarodowością, lokalnością a dyslokacją. Utopie ponadnarodowego patriotyzmu artystka rozrysowywała także w serii rysunków, nakładając w kolejnych pracach linie określające granice kolorowych płaszczyzn i form składających się na przedstawienia poszczególnych flag.
więcej
moje miejsce nie moje miejsce moje nie-miejsce
twoje miejsce nie twoje miejsce twoje nie-miejsce
jego/ jej miejsce nie jego/ jej miejsce jego/ jej nie-miejsce
nasze miejsce nie nasze miejsce nasze nie-miejsce
wasze miejsce nie wasze miejsce wasze nie-miejsce
ich miejsce nie ich miejsce ich nie-miejsce
miejsca nie-miejsca
więcej
Układ Zamknięty
Projekt składa się z zestawu pięciu wielkoformatowych fotografii przedstawiających klatki sfotografowane w ZOO i instalacji dźwiękowej. Na czarnobiałych fotografiach puste, okratowane klatki są metaforą wszelkich urządzeń służących do izolacji i segregacji. Klatki podobnie jak więzienne cele uosabiające architekturę władzy przynależą do politycznych technologii jej sprawowania. Dla społecznych reformatorów ich dyscyplinujący charakter wykracza poza praktyki penalne. W wyobrażeniu klatki podtrzymywana jest asymetria triumfującej wiedzy wobec niewiedzy. Paternalizmu, który na przełomie XIX i XX wieku sankcjonował etnograficzne pokazy dzikich, widowiska z ludzkimi okazami zamkniętymi w klatkach. Na zdjęciach Natalii Brandt nie ma uwięzionych, niewolonych i ujarzmianych zwierząt czy ludzi, tylko puste miejsca odosobnienia jak na rysunkach Piranesiego wystawiających na pokaz samo więzienie z jego ponurą, opresyjną architekturą. W obrazach pustych klatek panoptyczna zasada widoczności zwraca się ku systemom nadzoru. Dopełnieniem ich wizualizacji jest instalacja dźwiękowa z pięciokanałowym nagraniem pięciu nakładających się, szepczących głosów monotonnie powtarzających „Mów szeptem”. Dźwięk szepczących głosów emitowany był z megafonów, niegdyś nieodzownych atrybutów więziennej czy obozowej inwigilacji, ideologicznej indoktrynacji, edukacyjnej tresury w szkołach, dyscyplinowania w fabrykach.
więcej
Przestrzenne metalowe litery tworzą napis DESEGREGATION. Każda z liter za pomocą siły magnetycznej przyciąga – „segreguje” setki małych, swobodnie rozsypanych liter. Na każdą literę przypada rozsypane słowo „DESEGREGACJA” w języku jednego z krajów, które w swojej historii w różnym stopniu dopuszczały się aktów kolonializmu: angielskim, tureckim, holenderskim, portugalskim, niemieckim, hiszpańskim, rosyjskim, duńskim, francuskim, włoskim, polskim, szwedzkim.
więcej
„Projekt zawiera obraz namalowany farbami akrylowymi na płótnie (135×190 cm),
dwa słowa-neony zbudowane z połączenia dwóch antonimów: „goodbad” i „badgood” oraz dwa zapętlone filmy (12’00’’) przedstawiające wieże obserwacyjne z neonowymi słowami: „bad” i „good” w całodobowym oświetleniu”.
Natalia Brandt