otwarcie: 26 wrzesień 2014
Nowa seria fotograficzna Ireny Kalickiej to zestaw obrazów przedstawiających białe gęsi i postaci ubrane w białe suknie kojarzące się z pamiątkowymi zdjęciami nowożeńców, na których młode panny pozują w ceremonialnych bielach. Ale panny młode Kalickiej to na większości zdjęć wcale nie panny, tylko dziwaczne niekiedy postacie z brodami wyłaniającymi się spod rozwianych welonów, twarzami ukrytymi pod grubą warstwą makijażu lub zastygłymi w grymasie nieruchomych masek. Brodate, muskularne, wytatuowane lub lalkowate panny młode w strojnych sukniach, powiewających tiulach i fin de siecle`owych koronkach uruchamiają szereg skojarzeń, w których mieszają się różne kody kulturowe, od romantycznych uniesień do perwersyjnych ekscytacji. Częścią tej queerowej maskarady w bieli są przechadzające się gęsi. Ich paradne wizerunki rozładowują napięcie sentymentalno-demonicznych inscenizacji, które dając upust tłumionym fantazjom, mogłyby przyprawiać o „gęsia skórkę” .
Irena Kalicka (ur. 1986) absolwentka Łódzkiej Szkoły Filmowej, gdzie w 2010 obroniła dyplom licencjacki, a w 2013 dyplom magisterski w pracowni prof. Józefa Robakowskiego. Członkini Grupy Strupek. Mieszka i pracuje w Krakowie. Jej wystawy indywidualne były prezentowane w Pracowni SKI w ramach Miesiąca Fotografii w Krakowie (2014), w Galerii Pauza i As Gallery w Krakowie (2012). W Fundacji Profile jej pracy były wcześniej pokazywane w ramach wystawy Sztuka wymiany. Kolekcja Józefa Robakowskiego (2013).