KRZYSZTOF WODICZKO

Urodzony w Warszawie w 1943 roku, mieszka i pracuje w Nowym Jorku, Bostonie i Warszawie. Artysta multimedialny, teoretyk sztuki, wykładowca akademicki. Był wykładowcą i profesorem goszczącym w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i na Politechnice Warszawskiej, École nationale supérieure des Beaux Arts w Paryżu, California Institute of the Arts w Valencii, Cooper Union School of Art w Nowym Jorku, University of Hartford w Hartford, New York Institute of Technology, Nova Scotia College of Art and Design w Halifaksie, Ontario College of Art w Toronto, Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Do 2010 roku pełnił funkcję dyrektora Center for Advanced Visual Studies i kierował grupą badawczą Interrogative Design Group w Massachusetts Institute of Technology w Cambridge. Jest profesorem Art, Design and Public Domain w Harvard University w Cambridge, wykłada również w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Doktor honoris causa Maine College of Art w Portland (2004) i Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (2008),

W 1968 roku obronił dyplom na Wydziale Projektowania Przemysłowego Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 1970 roku został wykładowcą na Wydziale Architektury Wnętrz ASP w Warszawie. Pracował jako projektant przemysłowy, najpierw dla zakładów Unitra (1968–1970), a następnie dla Polskich Zakładów Optycznych (1970–1977) w Warszawie. Od 1968 roku realizował interdyscyplinarne projekty eksperymentalne, m.in. pokazy dźwiękowe wspólnie z kompozytorem i pianistą Szábolcsem Esztényim, współpracował też ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia. W 1969 skonstruował pierwsze performatywne urządzenie – Instrument osobisty.

Od 1970 zaczął prezentować swoje prace z zakresu sztuk wizualnych, instalacje przestrzenne, działania fotograficzne i analityczne prace łączone z konceptualizmem. W latach siedemdziesiątych pracował nad projektami Pojazdów, odnoszącymi się do politycznej i społecznej rzeczywistości ówczesnej Polski. W drugiej połowie lat siedemdziesiątych zaczął realizować prace z projekcjami obrazów, w których eksponował ideologiczny charakter przedstawienia. Kolejne wersje tych prac powstały już po wyjeździe artysty z Polski, najpierw do Toronto (1977), a następnie do Halifaksu (1978) w Kanadzie. W 1980 roku w Toronto zrealizował pierwsze projekcje w przestrzeni publicznej. W 1986 roku przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie pracował nad urządzeniami i pojazdami projektowanymi z myślą o bezdomnych, emigrantach, weteranach, wyobcowanych: Pojazd bezdomnych (1988–1989), Poliscar (1991), Laska tułacza (1992), Rzecznik obcego (1993), Egida (1998), Roz-broja (1999), Pojazd weteranów wojennych (2008), Hełm weterana (2014–2015).

Od 1980 roku zrealizował przeszło 90 projekcji z użyciem slajdów i techniki wideo w kilkunastu krajach na różnych kontynentach. Projekcje o wymowie politycznej i społecznej, we wnętrzach galerii i muzeów oraz na fasadach budynków i pomnikach, podejmowały kwestie praw człowieka, demokracji, przemocy, alienacji. Począwszy od krakowskiej projekcji na Wieży Ratuszowej (1996), przy użyciu techniki wideo artysta ożywia ważne dla miast monumenty lub budowle obrazami i głosami uczestników projekcji.

W 1986 roku (Projekcja bezdomnych: propozycja dla Union Square) zaczął pracować z bezdomnymi, od 1992 roku (Laska tułacza) realizuje projekty z udziałem imigrantów, w 2008 roku (Projekcja weteranów wojennych, Denver) rozpoczął serię projektów, w których uczestniczą weterani wojenni. W projektach i towarzyszących im publikacjach z ostatnich lat (m.in. Łuk triumfalny – Światowy Instytut na rzecz Obalenia Wojny, 2010) podejmuje problematykę antywojenną, inicjując debatę na temat roli kultury w podtrzymywaniu pamięci wojen. Jest współautorem Pomnika Zniesienia Niewolnictwa w Nantes (2012).

W praktyce artystycznej Wodiczko wypracowuje narzędzia, które mają wartość zarówno symboliczną, jak i utylitarną, służącą użytkowaniu przestrzeni publicznej. Liczne projekty, Pojazdy, Instrumenty i projekcje są wyrazem krytyczno-utopijnej postawy artysty i zaangażowania w sztukę rozumianą jako praktykowanie demokracji.

Otrzymał liczne nagrody, m.in.: Hiroshima Art Prize (miasto Hiroszima, 1998); Gyorgy Kepes Prize (MIT, Cambridge, 2004); Nagrodę im. Katarzyny Kobro (2006); Skowhegan Medal for Sculpture (Skowhegan School of Painting and Sculpture, Nowy Jork, 2008); Złoty Medal „Zasłużony kulturze — Gloria Artis” (Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa, 2009); drugą nagrodę w kategorii Best Architecture or Design Show (za projekt …OUT OF HERE: The Veterans Project), przyznawaną corocznie przez US Art Critics Association, New York (2011); More Art Award, nagrodę przyznawaną co dwa lata artystom podejmującym ważne kwestie edukacyjne lub społeczne (Nowy Jork, 2012). Wspólnie z Julianem Bonderem (za Pomnik Zniesienia Niewolnictwa w Nantes) otrzymał: Honor Award for Design Excellence przyznaną przez Boston Society of Architects (2012); Premio – Ventanas al Futuro (Centro de Arte y Comunicacion, Buenos Aires, 2012); I nagrodę – Premio Bianual de Arquitectura (Sociedad Central de Arquitectos & Consejo Profesional de Arquitectura y Urbanismo, Buenos Aires, 2012); wyróżnienie w ramach European Prize for Urban Public Space (2012); Small Firm Award przyznaną przez Boston Society of Architects (2012).

2023

Głosy Pamięci, otwarcie pierwszej przestrzenną realizacji Wodiczki zainstalowanej, jako wystawa stała, Izba Pamięci odz. Muzeum Warszawy, Warszawa

Krzysztof Wodiczko: Wolność-Dialog Nadziemny, multimedialny projekt uświetniający 25-cio lecie CSW Łaźnia oraz uhonorowanie Krzysztofa Wodiczki tytułem Honoris Causa, CSW Łaźnia i Taras Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, Gdańsk

2021                                                                                                                                              Krzysztof Wodiczko: Portrait, Modern and Contemporary Art, Harvard Art Museums

Interrogative Design: Selected Works of Krzysztof Wodiczko, Harvard University Graduate School of Design

Krzysztof Wodiczko: Portrait, Harvard Art Museum, Cambridge, Massachusetts

2020                                                                                                                                                            A House Divided…, Galerie Lelong & Co., Nowy Jork

2018
Żywe obrazy, Fundacja Profile, Warszawa

2017
Krzysztof Wodiczko: Instruments, Monuments, Projections, National Museum for Modern and Contemporary Art, Seul

2016
Un-War and Positive Peace, Foundation for Art and Creative Technology, Liverpool Rozbrajanie pamięci, Fundacja Profile, Warszawa

2015
Krzysztof Wodiczko. Na rzecz domeny publicznej, Muzeum Sztuki w Łodzi

2014
Noc Muzeów, Projekcja weteranów wojennych z Kolekcji MOCAK-u, MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej, Kraków, Polska
Przejście, Fundacja Profile, Warszawa, Polska

2013
Abraham Lincoln i Bowery Mission, Fundacja Profile, Warszawa, Polska
Krzysztof Wodiczko: Sztuka domeny publicznej, Galeria Spokojna, Warszawa, Polska
Projekcja publiczna dla miasta Derry~Londonderry w ramach Festiwalu Lumiere, Derry~Londonderry , Irlandia Północna
Sztuka domeny publicznej, Galeria Labirynt, Lublin, Polska
OUT/Inside(rs),DOX Centrum Sztuki Współczesnej, Praga, Czechy
Projekcja weteranów wojennych na krakowskim Rynku, Kraków, Polska

2012
Sztuka domeny publicznej, Fundacja Profile, Warszawa, Polska
Sztuka domeny publicznej, Galeria Sztuki Współczesnej BWA , Olsztyn, Polska
Projekcja na Pomnik Abrahama Lincolna, Nowy Jork, Stany Zjednoczone
Projekcja publiczna Nowi Mechelianie w ramach Międzynarodowej wystawy sztuki Newtopia, Mechelen, Belgia
Łuk Triumfalny, Światowy Instytut Zniesienia Wojen, Galeria Espace Croix-Baragnon, Toulouse, Francja
Perfomens: Sztuka, trauma, demokracja, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków, Polska

2011
…Out of Here: The Veterans Project, Galerie Lelong, Nowy Jork, Stany Zjednoczone
Sztuka domeny Publicznej, Fundacja Profile, Warszawa, Polska
Sztuka Domeny Publicznej, PGS Sopot, Sopot, Polska
Survival Projection 2011, Yokohama, Kanagawa, Japonia
Łuk Triumfalny, Światowy Instytut Zniesienia Wojen, Galeria Gabrielle Maubrie, Paryż, Francja
The Abolition of War, Galeria WORK, Londyn, Wielka Brytania
Projekcja weteranów wojennych w ramach Festiwalu Glow w Eindhoven, Eindhoven, Holandia

2010
Goście , Atlas Sztuki, Łódź, Polska
Projekcja weteranów wojennych, Pałac Krasińskich, Teatr Wielki – Opera Narodowa, gmach Politechniki Warszawskiej, boczna elewacja kamienicy w pobliżu Krakowskiego Przedmieścia , Warszawa, Polska
Znicz weterana, Wzgórze Partyzantów, Wrocław, Polska
Pomnik Zniesienia Niewolnictwa, Nantes, Francja
If You See Something…, Narodowe Muzeum Sztuki Współczesnej, Tokio

2008
Pojazdy—Instrumenty, Signum Foundation Gallery, Poznań

2005
If You See Something. . . , Galerie Lelong, Nowy Jork
Pomnikoterapia, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa (katalog)
Public Projections 1996–2004, Bunkier Sztuki, Kraków

2001
Projection a Tijuana, Galerie Gabrielle Maubrie, Paryż

2000
The Hiroshima Projection, Galerie Lelong, Nowy Jork

1999
The 4th Hiroshima Art Prize, Krzysztof Wodiczko, Hiroshima City Art Museum, Hiroshima (katalog) de Pavil Joens, Amsterdam

1997
Krzysztof Wodiczko. Porte-Parole, FRAC, Nantes
Krzysztof Wodiczko, Galerie Gabrielle Maubrie, Paryż
Xenology: Immigrant Instruments, University of North Texas Art Gallery, Denton, Texas

1996
Xenology: Immigrant Instruments, Galerie Lelong, Nowy Jork

1995
Art Tower Mito, Japonia
Projekcja—Pokoj z widokiem, Galeria Foksal, Warszawa
Projects & Public Projections, 1969–1995, Centrum Sztuki Zamek Ujazdowski, Warszawa; De Appel Foundation, Amsterdam
Krzysztof Wodiczko, Ecole Nationale Superiure des Beaux-Arts, Paryż

1993
Public Address: Krzysztof Wodiczko, Contemporary Arts Museum, Houston, Texas

1992
Galerie Gabrielle Maubrie, Paryż
Instruments, Projections, Vehicles, Fundacio Antoni Tapies, Barcelona (katalog)
Muzeum Sztuki w Łodzi (katalog)
Public Address: Krzysztof Wodiczko, Walker Art Center, Minneapolis, Minnesota;Contemporary Art Museum, Houston, Texas (katalog)

1991
Galerie Gabrielle Maubrie, Paryż
Poliscar, Josh Baer Gallery, Nowy Jork

1989
Hal Bromm Gallery, Nowy Jork
Krzysztof Wodiczko, Matrix 103, Wadsworth Atheneum, Hartford, Connecticut
Krzysztof Wodiczko: Projections, Galerie Gabrielle Maubrie, Paryż
New York City Tableaux: Tompkins Square, Exit Art, Nowy Jork; The Painted Bride Art Center, Filadelfia, Pensylwania; Portland Art Museum, Portland, Oregon; Washington Project for the Arts, Washington, DC; and Wexner
Center for the Visual Arts, Columbus, Ohio

1988
Kunstgeweberschule, Wiedeń
La Jolla Museum of Contemporary Art, La Jolla, Kalifornia
Public Image: Homeless Projects by Krzysztof Wodiczko and Dennis Adams, The Institute for Contemporary Art, The Clocktower Gallery, Nowy Jork (katalog)
Works, Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Washington, DC (katalog)

1987
Counter-Monuments: Krzysztof Wodiczko’s Public Projections, Hayden Gallery, List Visual Arts Center, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, Massachusetts (katalog)
The Real Estate Projection, Hal Bromm Gallery, Nowy Jork

1986
49th Parallel, Centre for Contemporary Canadian Art, Nowy Jork
Projekcje, Galeria Foksal, Warszawa

1985
Public Projections, Canada House Cultural Centre Gallery, Londyn
Neuberger Museum, State University of New York at Purchase, Purchase, Nowy Jork
Orchard Gallery, Derry, Irlandia
Public Projections, Anna Leonowens Gallery, Nova Scotia College of Art and Design, Halifax, Nova Scotia, Kanada
Robert McLaughlin Gallery, Oshawa, Ontario, Kanada
Ydessa Art Foundation, Toronto

1984
Hal Bromm Gallery, Nowy Jork

1983
Hal Bromm Gallery, Nowy Jork
Ydessa Art Foundation, Toronto

1982
Poetics of Authority: Krzysztof Wodiczko, Gallery of the South Australian College of Advanced Education, Adelaide, Australia

1981
Artspace, Peterborough, Ontario, Kanada
Eye Level Gallery, Halifax, Nova Scotia, Kanada (katalog)
Franklin Furnace, New York
Projections, The Great George Street Gallery, Charlottetown, Prince Edward Island, Kanada

1980
Hal Bromm Gallery, Nowy Jork

1979
Vehicles, Optica, Montreal; traveled to Eye Level Gallery, Halifax, Nova Scotia, Canada; and Gallery 76, Toronto

1978
Guidelines, Artists Space, New York and Hal Bromm Gallery, Nowy Jork

1977
Galeria Akumulatory 2, Poznań
Guidelines, Campus Gallery, University of Guelph, Guelph, Ontario, Canada; A Space, Toronto
Lines on Art, Eye Level Gallery, Halifax, Nova Scotia, Kanada
Lines on Culture, Hal Bromm Gallery, Nowy Jork; IDA Gallery, York
Uniwerystet, Nowy Jork Ontario, Canada
Odniesienia, Galeria Foksal, Warszawa

1976
Drawings, Illusions, Lines, 1974–1976, Nova Scotia College of Art and Design, Halifax, Ontario, Kanada

Drawings of Lines, Vehicule, Montreal; traveled to A Space, Toronto; Gallery St. Petri, Lund, Szwecja
Linia, Galeria Foksal, Warszawa
Pokaz i rozmowa o linii, Galeria Akumulatory 2, Poznań

1975
Rysunek linii, Galeria Foksal, Warszawa
Krannert Center for the Performing Arts, University of Illinois, Urbana, Illinois
Drabina, Galeria Akumulatory 2, Poznań
NAME Gallery, Chicago, Illinois

1974
Róg, Galeria Akumulatory 2, Poznań
Rysunek taboretu, Galeria Foksal, Warszawa

1973
Autoportret, Galeria Foksal, Warszawa
Pojazd, Galeria Foksal, Warszawa

1972
Przejście, Galeria Współczesna, Warszawa

2023

Wbrew oczekiwaniom, Fundacja Profile, Warszawa

POZA DOBREM I ZŁEM, Fundacja Profile, Warszawa

2022

DEDYKACJE, Fundacja Profile, Warszawa

2021                                                                                                                                                Rzeźba w poszukiwaniu miejsca, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa Architektura jako symbol, tekst i tło, MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej, Kraków

2020                                                                                                                                                      Red, Galerie Lelong & Co., Nowy Jork                                                                                  Disegno, Fundacja Profile, Warszawa                                                                            Narysowane głową, pomyślane ołówkiem albo czymkolwiek, Archiwum Idei, Poznań

2019                                                                                                                                                    Head in the Cloud, Museé de la Civilisation, Quebec City, Quebec                                      Future and the Arts: AI, Robotics, Cities, Life – How Humanity Will Live Tomorrow, Mori Art Museum, Tokio                                                                                                                        Rafael Lozano-Hemmer: Unstable Presence, Musée d’art contemporain de Montréal, Montreal

2018                                                                                                                                                Exercises in Freedom, Polish Conceptualism 1968 – 1981, Staatliche Kunstsammlungen Dresden, Drezno                                                                                                                      Ojczyzna w sztuce, MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej, Kraków                              Brand New: Art and Commodity in the 1980s, Hirschhorn Museum and Sculpture Garden, Waszyngton DC                                                                                                          Through the Soundproof Curtain. The Polish Radio Experimental Studio, ZKM | Zentrum für Kunst und Medien Karlsruhe, Karlsruhe

2017                                                                                                                                                    Slides. The History of Projected Photography, Museé de L’Elysée Lausanne, Lozanna          Second Life, Slought Foundation,  Filadelfia                                                                              REAL ESTATE: Dwelling in Contemporary Art, The Philip and Muriel Berman Museum, Ursinus College, Collegeville, Pensylwania                                                                        Cultural Hijack: the poetics of resistance and the politics of space, ARCHIP, Architectural Institute in Prague, Praga                                                                                                          Future Shock, Site, Santa Fe, Nowy Meksyk

2016                                                                                                                                                  Liverpool Biennale, Liverpool                                                                                                Procedury Sztuki lat 70, Fundacja Profile, Warszawa                                                                Art Basel Unlimited, Bazylea                                                                                                            Home Land Security, FOR-SITE Foundation, San Francisco                                            MACBA Collection 31, MACBA Museum of Contemporary Art of Barcelona, Barcelona                                                                                                                                              L’arte differente: MOCAK al MAXXI, Exhibition of works from the MOCAK Collection in Rome, MAXXI National Museum of  21st Century Arts in Rome, Rzym

2015                                                                                                                                                        Co jest społeczne? Aktywność Zamku Ujazdowskiego w przestrzeni publicznej (1988–2014), Zamek Ujazdowski Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa                              The Wall, Careof/DOCVA, Mediolan                                                                                                  Z narażeniem życia…, POLIN Muzeum Historii Żydów Polskich, Warszawa              Wojna i pokój, Galeria Labirynt, Lublin  

2014
POKÓJ-wystawa o zniesieniu wojen, Kuntsi, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Vaasa, Finlandia
Atlas nowoczesności. Kolekcja sztuki XX i XXI wieku, MS2, Łódź, Polska
30. wystawa Rady Europy, Potrzeba wolności. Sztuka europejska po 1945 roku, MOCAK, Muzeum Sztuki Współczesnej, Kraków, Polska                                                L’avenir, Biennale de Montréal, Montréal                                                                          Itinerant Belongings, Slought Foundation and Charles Addams Fine Arts Hall,  University of Pennsylvania                                                                                                        inSite: Cuatro ensayos de lo público, sobre otro scenario, La Tallera, Cuernavaca, Morelos, Meksyk                                                                                                                                Re-Framing History, Galerie Lelong & Co., Nowy Jork                                                      Kosmos wzywa! Sztuka i nauka w długich latach sześćdziesiątych, Zachęta–Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa

2013
Dźwięki elektrycznego ciała. Eksperymenty w sztuce i muzyce w Europie Wschodniej 1957-1984, Galeria Calvert 22 , Londyn, Wielka Brytania
Sieć. Sztuka dialogu, Fundacja Profile, Warszawa, Polska
Nieprzekupne Oko. Galeria Akumulatory 2, 1972-1990, MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej, Kraków, Polska
W sercu kraju. Kolekcja Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie ,Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa, Polska

2012
Dźwięki elektrycznego ciała. Eksperymenty w sztuce i muzyce w Europie Wschodniej 1957-1984, MS2, Łódź, Polska
Nieprzekupne Oko. Galeria Akumulatory 2, 1972-1990, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, Polska

2011
Historia w sztuce, MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej, Kraków, Polska
Efekt Lucyfera, DOX Centrum Sztuki Współczesnej, Praga, Czechy

2010
Powtórka z teorii widzenia, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
Bez tytułu, Fundacja Profile, Warszawa, Polska
3XTak , Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa, Polska
References (wersja druga), P.S.1, The Institute for Art and Urban Resources, Long Island City, Nowy Jork

2009
Idee, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa, Polska
Unbuilt Roads,na podstawie książki: Unbuilt Roads: 107 Unrealised Projects, Hatje Cantz (1997), ed. Hans Ulrich Obrist and Guy Tortosa, e-flux project space, Nowy Jork
Recent Acquisitions, Miami Art Museum, Miami, Floryda
Projections: A Major Survey of Projection-Based Works in Canada, 1964–2007, Mackenzie Art Gallery, Toronto, Kanada
Home Sweet Home, Dorsky Gallery, Long Island City, Nowy Jork

2008
Cold War Modern: Design 1945–1970, Victoria & Albert Museum, Londyn, Dialog: City, Denver, Colorado; we spółpracy z Democratic National Convention
Notes on Monumentality, Baltimore Museum of Art, Baltimore, Maryland
Person of the Crowd: The Contemporary Art of Flanerie, Neuberger Museum of Art
Purchase College, State University of New York, Purchase, New York

2007
MACBA at Frankfurter Kunstverein: Selection of Works from the Museu d’Art Contemporani de Barcelona, Frankfurter Kunstverein, Frankfurt nad Menem
Projections, Blackwood Gallery, University of Toronto at Mississauga, Mississauga, Ontario, Kanada
Open City: Tools for Public Action, Eyebeam, Nowy Jork
Sleeping and Dreaming, Deutsches Hygiene-Museum, Dresden; Wellcome Trust, Londyn

2006
Civic Performance, University Art Gallery, Stony Brook University, Stony Brook, Nowy Jork
Colleccio MACBA, Museu d’Art Contemporani de Barcelona, Barcelona
Polyphony of Images, Consulate General of Poland, Nowy Jork
POZA, Real Art Ways, Hartford, Connecticut
The Message is the Medium, Jim Kempner Fine Art, Nowy Jork
Less—Alternative Living Strategies, PAC—Padiglione d’Arte Contemporanea, Madryt
W Polsce, czyli gdzie?, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa

2005
City Art, Center for Architecture, Nowy Jork
Flashback: Revisiting the Art of the ‘80s, Kunstmuseum Basel
Moving Parts: Forms of the Kinetic, Museum Tinguely, Basel
Points of View: Landscape and Photography, Galerie Lelong, Nowy Jork
SlideShow, Baltimore Museum of Art, Baltimore; traveled to the Contemporary Arts Center, Cincinnati, Ohio (katalog)
Touch Me: Design and Sensation, Victoria & Albert Museum, Londyn (katalog)
Toward the Future, Hiroshima City Museum of Contemporary Art, Hiroshima

2004
Ambulantes: Cultura Portatil, Andaluz de Arte Conemporaneo, Sewilla
Hilchot Shcheinim: Chapter B, Israeli Center for Visual Arts, Holon, Israel
L’art polonais du 20e siecle, Hotel des Arts, Toulon, Francja
Laocoon Devoured, Artium, Basque Museum of Contemporary Art, Vitoria-Gasteiz, Hiszpania
The Freedom Salon, Deitch Projects, Nowy Jork
The Interventionists: Art in the Social Sphere, Mass MoCA, North Adams, Massachusetts (katalog)
Watch What We Say, Schroeder Romero, Nowy Jork

2003
Aliens in America: Others in the USA, Lamont Gallery at the Frederick R. Mayer Art
Center, Phillips Exeter Academy, Exeter, New Hampshire
Bright Lights Big City, David Zwirner, Nowy Jork
Global Priority, Herter Art Gallery, University of Massachusetts, Amherst, Massachusetts
Kyoto Biennal, Kyoto
Micro Politicas: Arte y Contidianidad, Espai d’art Contemporani de Castello, Castello, Hiszpania
Strangers: The First ICP Triennial of Photography and Video, International Center of Photography, Nowy Jork

2002
Artecidade Zonaleste, Sao Paulo
Designs for the Real World, Generali Foundation, Wiedeń (katalog)
Interrogative Design Group, MIT Wolk Gallery, MIT School of Architecture and Planning, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, Massachusetts
Yokohama Triennale, Japan Foundation, Yokohama

2001
Around 1988, P.S.1, Long Island City, Nowy Jork

2000
L’autre moitie de l’Europe, Galerie Nationale du Jeu de Paume, Paris
Landscape-Traffic-Syntax, InSITE 2000, San Diego, Kalifornia
The End: An Independent Vision of the History of Contemporary Art, Exit Art, Nowy Jork
Biennale di Architettura di Venezia, Wenecja
Whitney Biennial, Whitney Museum of American Art, Nowy Jork

1999
Comfort Zone: Furniture by Artists, PaineWebber Art Gallery, Nowy Jork
Refleksja konceptualna w sztuce polskiej: doświadczenia dyskursu 1965–1975, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa (katalog)
Let Freedom Ring, ICA Boston, Boston, Massachusetts
The Handle, Muzeum Szuki in Łodź
The Hanukkah Project: A Festival in Lights, The Jewish Museum, Nowy Jork
Traffic, Kulturabteilung,wsparcie: the Styrian Government, Graz

1997
Sztuka z Polski 1945–1995, Műcsarnok Szepmuveszeti Muzeum, Budapeszt (katalog)
In Celebration of 20 Years: Photography, Hal Bromm Gallery, Nowy Jork

1996
Horizons—14 Polish Contemporary Artists, Sonje Museum of Contemporary Art, Seul
Living Units, McDonald Stewart Art Center, Guelph, Ontario, Kanada
NowHere (Walking and Thinking and Walking), Louisiana Museum of Modern Art, Humlebak, Dania
Project for Survival, The National Museum of Modern Art, Kyoto; National Museum of Modern Art, Tokyo
The Luminous Image, The Alternative Museum, Nowy Jork

1995
ARS ‘95, Museum of Contemporary Art, Helsinki
Contemporary Canadian Art: Beyond (National) Identities, Setagaya Art Museum, Tokyo; traveled to National Museum of Modern Art, Kyoto and Museum of Modern Art, Sapporo, Hokkaido
TRIALOG, Gropius Bau, Berlin
Gdzie jest brat twoj, Abel?, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa

1994
Camera Politics, Pittsburgh Center for the Arts, Pittsburgh, Pensylwania
Europa, Europa, Kunstmuseum Bonn (organizatorzy: Pontus Hulten i Ryszard Stanisławski)
Garbage, Real Art Ways, Hartford, Connecticut;Thread Waxing Space, Nowy Jork
La Ville, Centre Georges Pompidou, Paryż
Light Into Art: From Video to Virtual Reality, Contemporary Arts Center, Cincinnati, Ohio
Paris, ville lumiere: projets d’artistes pour l’espace public parisien, Fondation Electricite‚ organized by Direction des Affaires Culturelles de la Mairie de Paris, Paryż
Revir/Territory, Kulturhuset, Sztokholm
The Little House on the Prairie, Marc Jancou Gallery, Londyn

1993
2eme Biennale d’Art Contemporain, Maison de Lyon
Arbeitskreis No. 2, Riverviews Danube Canal, Wiedeń
At the Edge of Chaos: New Images of the World, Louisiana Museum of Modern Art, Humlebak, Dania
Fireproof, Die Wandelhalle, Forum fur Kunst, Kolonia
In and Out of Place: Contemporary Art and the American Social Landscape, Museum of Fine Arts, Boston, Massachusetts
In Transit, New Museum of Contemporary Art, Nowy Jork
Polska, Art Tower Mito, Ibaragi, Japonia
Washington University Art Gallery, Seattle, Washington

1992
Ateliers d’Artistes de la Ville de Marseille, Marsylia
Beyond Glory: Re-Presenting Terrorism, Maryland Institute College of Art, Baltimore, Maryland
Muzeum Sztuki w Łodzi, 1931–1992: Collection—Documentation—Actualite, Musee d’Art Contemporain and Espace Lyonnais d’Art Contemporain, Lyon
Pour la Suite du Monde (For the Continuation of the Planet), Musee d’Art
Contemporain de Montreal, Quebec, Kanada
The Power of the City, the City of Power, Whitney Museum of American Art, at Downtown Federal Reserve Plaza, Nowy Jork

1991
Artists of Conscience: 16 Years of Social Political Commentary, Alternative Museum, Nowy Jork
Devices, Josh Baer Gallery, Nowy Jork
El Sueno Imperativo/The Imperative Dream, Circulo de Bellas Artes, Madryd
Night Lines, Centraal Museum, Utrecht
Power: Its Myths and Mores in American Art, 1961–1991, Indianapolis Museum of Art, Indiana
The Art of Advocacy, Aldrich Museum of Contemporary Art, Ridgefield, Connecticut
The Hybrid State, Exit Art, Nowy Jork
The Political Arm, John Weber Gallery, Nowy Jork
The Projected Image, San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco

1990
A New Necessity, First Tyne International, Newcastle-upon-Tyne, Anglia
Galerie Gabrielle Maubrie, Paryż
Illegal America, Exit Art, Nowy Jork
Life-Size: A Sense of the Real in Recent Art, Israel Museum, Jerozolima
Rhetorical Image, New Museum of Contemporary Art, Nowy Jork
The Decade Show, New Museum of Contemporary Art, Nowy Jork
The Finitude of Freedom, DAAD, Berlin Zachodni

1988
Contemporary Art, The Clocktower, Nowy Jork
Image World: Art and Media Culture, Whitney Museum of American Art, Nowy Jork
Les Magiciens de la Terre, Centre Georges Pompidou, Paryż
Public Discourse, Real Artways, Hartford, Connecticut
Temporary Public Art, The Storefront for Art and Architecture, Nowy Jork
The Photography of Invention: American Pictures of the 1980s, National Museum of American Art, Washington
The Presence of Absence, Independent Curators Incorporated, Nowy Jork
Vision and Unity, Van Reekum Museum, Apeldoorn, Holandia
WaterWorks, R.C Harris Water Filtration Plant, Toronto, Ontario, Kanada
Wiener Festwochen, Wiedeń

1987
Art against AIDS, American Foundation for AIDS Research, Nowy Jork
Documenta 8, Kassel
Immigrants and Refugees: Heroes or Villains, Exit Art, Nowy Jork
Liberty and Justice, The Alternative Museum and Group Material, Nowy Jork
Poetic Injury: The Surrealist Legacy in Postmodern Photography, The Alternative Museum, Nowy Jork

1986
XLII Biennale di Venezia, Wenecja
Expanding Commitment, Maryland Institute, College of Art, Baltimore
Lumieres: Perception—Projection, Centre International d’Art Contemporain, Montreal
Nexus Center of Contemporary Art, Atlanta, Georgia
Real Property, City Without Walls, Newark, New Jersey
Ten, Hal Bromm Gallery, Nowy Jork
The Interpretation of Architecture, YYZ Gallery, Toronto
Wallworks, John Weber Gallery, Nowy Jork

1985
Aurora Borealis, Centre International d’Art Contemporain, Montreal
Between Science and Fiction, 18th Bienal Internacional, Sao Paolo
Eastern Europeans in New York, El Bohio, Nowy Jork
Everything and Much More, Kunstmuseum Bern, Berno

1984
Body Politic, Tower Gallery, Nowy Jork
New York/Canada, 49th Parallel, Centre for Contemporary Canadian Art, Nowy Jork
Public Comments, Center on Contemporary Art, Seattle, Washington

1983
Artists from Canada: Rooms and Installations, Wurttembergischer Kunstverein, Stuttgart
Presences Polonaises: l’Art vivant autour du Musee de Lodz, Centre Georges Pompidou, Paryż
Social Space, Walter Phillips Gallery, Banff, Alberta, Kanada

1982
The Biennale of Sydney, Art Gallery of New South Wales, Sydney

1981
Expanded Photography 5, Internationale Biennale, Wiedeń

1979
Bienal de Desenho, Lizbona
L’Avanguardia Polacca, 1910–1978, Palazzo delle Esposizioni, Rzym; traveled to Teatro di Falcone, Genewa; and Museo Ca Pesaro, Wenecja
10 polskich artystów z kolekci Muzeum Sztuki, Łódź
Richard DeMarco Gallery, Edynburg
The Biennale of Sydney, Art Gallery of New South Wales, Sydney

1977
22 Polnische Kunstler aus dem Besitz des Muzeum Sztuki, Łódz, Kunstverein, Kolonia
Documenta 6, Kassel
Moving, Hal Bromm Gallery, Nowy Jork

1975
Biennale de Paris, Paryż

1972
Galeria Adres, Łodź

1971
Galeria Akumulatory 2, Poznań
Galeria Wspołczesna, Warszawa
Nowe zjawiska w sztuce polskiej 1960–1970, Zielona Góra

1970
Informacja—Wyobraźnia—Działanie, Galeria Współczesna, Warszawa
Szabolc Esztenyi, Galeria 10, Akademia Sztuk Pięknych, Warszawa

1969
Biennale de Paris, Paryż

1965
13th Bienal Internacional, Sao Paulo