Urodzony w Poznaniu w 1939 roku, zmarł w Warszawie w 2012. Od 1970 roku zatrudniony na Wydziale Architektury Wnętrz w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, w 1991 roku otrzymał tytuł profesora i objął Pracownię Intermediów, którą prowadził do śmierci w 2012 roku.
Od 1980 do 1993 roku wspólnie z żoną Emilią Małgorzatą Dłużniewską (absolwentką malarstwa) prowadził galerię w ich mieszkaniu przy ul. Piwnej 20/26 w Warszawie. Organizowali tam wystawy, performanse, spotkania autorskie, wykłady, odczyty artystów polskich i zagranicznych. Piwna 20/26 należała do kluczowych miejsc artystycznej alternatywy, funkcjonującej niezależnie od oficjalnej polityki kulturalnej. Praktyka artystyczna Andrzeja Dłużniewskiego obejmowała malarstwo, rysunek, fotografię, obiekty, rzeźbę, instalacje. Równolegle ze sztukami wizualnymi zajmował się różnymi formami literackimi, od prozy do poezji konkretnej.
W 1997 roku w wyniku wypadku samochodowego Andrzej Dłużniewski stracił wzrok, nie zaprzestał jednak działalności artystycznej i pedagogicznej. Realizował rzeźby, kolaże, pisał opowiadania i krótkie formy literackie, a obrazy tworzył przy pomocy Macieja Sawickiego, żony Emilii Małgorzaty Dłużniewskiej i od 2007 roku syna Kajetana Dłużniewskiego. Był laureatem nagrody im Katarzyny Kobro (2003) i nagrody im. Jana Cybisa (2006); w uznaniu zasług na rzecz osób niewidomych i słabowidzących został oznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (2009).
1972
Skok, Galeria Adres, Łódź
1973
Extérieurement, Galeria Repassage, Warszawa
DO DO DO, Galeria Repassage, Warszawa
1976
55 ikonogramów, Galeria Akumulatory 2, Poznań
Andrzej Dłużniewski, Galeria Pi, Kraków
1977
Andrzej Dłużniewski. Obraz wobec obrazu, Galeria Foksal, Warszawa
1978
Andrzej Dłużniewski. Jedna fotografia, Galeria Akumulatory 2, Poznań
1979
Obraz nieobecnego obrazu, jednorazowe ujawnienie, ul. Foksal 13 m. 14, Warszawa
Proceder, Galeria Akumulatory 2, Poznań
1980
Jedna fotografia; 22 obrazy figuralne (zapis fotograficzny), Galeria Fotografia-Video, Kraków
Andrzej Dłużniewski. Obraz, replika, kopia, Galeria X, Wrocław
Podwójny różowy pieprz, Galeria Akumulatory 2, Poznań
1981
Podwójny różowy pieprz, Piwna 20/26, Warszawa
Spotkanie, Pracownia Dziekanka, Warszawa
1982
Teatr nieobecności (z Emilią Małgorzatą Dłużniewską), Piwna 20/26, Warszawa
Literatura piękna, Piwna 20/26, Warszawa
1983
Andrzej Dłużniewski. Mniej więcej, Galeria Akumulatory 2, Poznań
1984
Andrzej Dłużniewski, Galeria 72, Chełm
Spotkanie autorskie na temat Wybranych zagadnień z pracy twórczej, KMPiK Galeria Sztuki, Toruń
1985
Rodzaj i cień, Piwna 20/26, Warszawa
1986
Jeszcze raz DO, Galeria RR, Warszawa
1987
Das Buch doch doch, Moltkerei Werkstatt, Kolonia
1988
Łąka i śmierć, Galeria BWA, Lublin
1989
Andrzej Dłużniewski. Zaczepy, Galeria Labirynt 2 BWA, Lublin
1990
Ta, Hotel Sztuki – Muzeum Historii Miasta Łodzi, Łódź
1991
Andrzej Dłużniewski. Słowa i rzeczy (1965–1991), Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa
Andrzej Dłużniewski. Ten ta to — przestrzeń sztuki, BWA, Lublin
1995
Rodzaj i cień, Galeria Stara BWA, Lublin; Ośrodek Propagandy Sztuki, Łódź
Rodzaj i śmierć, Galeria Stara BWA, Lublin
1997
Andrzej Dłużniewski. Nieon I–XLI, Galeria Stara BWA, Lublin
2000
Andrzej Dłużniewski. 98, 99, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
Andrzej Dłużniewski. Wenus Kozienicka, Galeria Kaplica, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
2003
Andrzej Dłużniewski, Galeria Wschodnia, Łódź
2005
Andrzej Dłużniewski, Kordegarda, Warszawa
Andrzej Dłużniewski. Z pamięci, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
Spacer z Andrzejem Dłużniewskim w stronę sztuki, Muzeum Sztuki w Łodzi
2007
Andrzej Dłużniewski. Obrazy niewidzialne, Dom Artysty Plastyka ZPAP, Warszawa
2008
Andrzej Dłużniewski, Akademie Schloss Solitude, Stuttgart
2009
Andrzej i Kajetan Dłużniewscy. Szachy, Galeria XX1, Warszawa
2010
Andrzeja Dłużniewskiego przed/po, Galeria Art NEW media, Warszawa
2011
Andrzej Dłużniewski. Burleski, Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku
2015
Andrzej i Kajetan Dłużniewscy. Idąc, Galeria XX1, Warszawa
2019
Andrzej Dłużniewski. Widziane i wyobrażone, Galeria Sztuki Współczesnej ESTA, Gliwice
O nic nie jestem pytany, Fundacja Profile, Warszawa
1969
VIII Debiut Absolwentów ASP w Warszawie, Stara Kordegarda, Warszawa
1970
Informacja, wyobraźnia, działanie, Galeria Współczesna, Warszawa
1971
Wystawa młodych, Galeria Współczesna, Warszawa
X Złote Grono, Muzeum Ziemi Lubuskiej, Zielona Góra
1972
Konkurs na plakat autorski, Galeria Współczesna, Warszawa
Information, Perception, Reflexion, Södertälje Konsthall
1975
Interwencje, sympozjum, Pawłowice
Poljska Avangarda, Studenckie Centrum Kultury, Zagrzeb
Międzynarodowa Wystawa Architektury Intencjonalnej Terra 1, Muzeum Architektury we Wrocławiu
1976
Artycypacje, sympozjum, Dłusko
17 Contemporary Polish Artists, Albright-Knox Art Gallery, Buffalo
1977
16 Contemporary Artists from Poland, The Aldrich Museum of Contemporary Art, Ridgefield, Connecticut
Propozycje, Galeria Krytyków, Warszawa
1978
Marian Wnuk i jego wychowankowie, CBWA Zachęta, Warszawa
Czwarty wymiar czworoboku, Galeria Teatru Studio, Warszawa
Prywatne poglądy, Galeria Akumulatory 2, Poznań
1979-1980
35 lat malarstwa w Polsce Ludowej, Muzeum Narodowe w Poznaniu
1980
Indywidualne mitologie, Galeria Akumulatory 2, Poznań
1981
Perspektywa, iluzja, iluzjonizm. Warsaw: Muzeum Narodowe w Warszawie
Tendencje konstruktywistyczne, Dom Artysty Plastyka ZPAP, Warszawa
Międzynarodowa Wystawa Architektury Intencjonalnej Terra 2, Muzeum Architektury we Wrocławiu
Kreis und Quadrat. Post-Konstruktivismus in Polen. Düsseldorf: Galerie
Depolma — Ars Polona
1982
Logika, matematyka i sztuka (kolokwium), w ramach La cultura, del Primo Congresso del Movimento Freudiano Internazionale, Wenecja
Eastern European Artists’ Book, Franklin Furnace Gallery, Nowy Jork Booksworks, Filadelfia
1984
Język geometrii. Warsaw: CBWA Zachęta Koncepcje przestrzeni w sztuce współczesnej. Warsaw: Muzeum Narodowe
w Warszawie
Internationale Künstlergremium, Museum Fridericianum, Kassel
1985
Ingerencje, Centrum Sztuki Galeria EL, Elbląg
Internationale Künstlergremium, Stadtgalerie, Saarbrücken
Wystawa 6 artystów polskich, Galerie l’Ollave, Lyon
1986
Pracownia Rysunku i Rzeźby doc. Andrzeja Dłużniewskiego na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, BWA, Zielona Góra
Kunst uit Polen. The Hague: Galerie Nouvelles Images
Internationale Künstlergremium, Hanower
1987
Freiraum. Vier Generationen konstruktivischer Strömungen in der polnischen Kunst, Kunststation Kleinsassen
Thousand Cubic Centimeters, Galerie De Sluis, Leidschendam
1988
Die Ecke, Kantonales Kunstmuseum, Sion; Galerie Hoffman, Friedberg
Otwarcia/zamknięcia. Wybrane działania w sztuce lat 1960–1987, Muzeum Narodowe w Warszawie
Null-Dimension. Kunst international — konstruktive Strömungen, Galerie New Space, Fulda
Rzeźba w ogrodzie, ogród SARP, Warszawa
Międzynarodowe Seminarium Sztuki, wystawa uczestników, Zamek Ujazdowski, Warszawa
Geometria és Metafora (Internationale Künstlergremium), Goethe Institut, Budapeszt
1989
Freiraum 2. Polnische konstruktive Kunst, Kongresshaus — Villa Toskana, Gmunden
Lochy Manhattanu, garaże podziemne przy ul. Piotrkowskiej, Łódź
Null-Dimension 1. Kunst International, Hipp-Halle, Gmunden
Emilia i Andrzej Dłużniewscy, Iwona i Tomasz Konartowie, Zeichen und Zeichnungen, Projekt-Galerie New Space, Fulda
Wymiar zerowy 2. Promieniowania konstruktywne, Muzeum Architektury we Wrocławiu
1990
Miejsce sztuki w Łodzi – Hotel Sztuki, Muzeum Historii Miasta Łodzi, Łódź
Konstruktive Strömungen. Bundesrepublik Deutschland, DDR, Polen, Galerie Ars Polona, Düsseldorf
RADAR, International Art Exibition, Kotka (Finland)
1991
Internationales Künstler Gremium, Piwna 20/26
Dokumentacja „Akumulatory 2”, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa
The Routes of European Culture, Muzeum Historii Miasta Łodzi, Łódź; Slovenská národná galeria, Bratysława; Hôtel de Ville, Bruksela; Kunst-Werke, Berlin
Redukta, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa
1992
Piwna 20/26 – spotkanie w Ustce, BWA, Ustka
Polen 1952-1992: Konstruktiv und Konkret. Aus der Sammlung Museum of Modern Art, Hünfeld, Ostereuropäisches Kulturzentrum, Kolonia
Książki i strony. Polska książka awangardowa i artystyczna 1919-1992, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
1993
Forum. Konkrete Kunst Erfurt. Reduktion-Zeichen-Haltung, Peterkirche, Erfurt
1994
Galeria Sztuki Współczesnej MNP. Fragment kolekcji, Muzeum Narodowe w Poznaniu
Inne przestrzenie. Artyści ASP w Warszawie, Galeria ASP 3A, Warszawa
Konzept. Objekt. Körper. Struktur. Linie. Fläche, Museum Modern Art, Hünfeld
Kunst. Kollektion Hans Gering, Hosenfeld
Piwna 20/26 Emilii i Andrzeja Dłużniewskich, Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
Oikos w budowie, Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego, Bydgoszcz
Jeder Meter für die Kunst, Museum Modern Art, Hünfeld
1995
Geometria analityczna, Ośrodek Propagandy Sztuki, Łódź
12th International Biennial of Small Sculpture, Galerija Murska Sobota
Wokół polskiej rzeźby lat 70-tych i 80-tych XX wieku, Muzeum Rzeźby Współczesnej, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
1996
Jeder Meter für die Kunst, BWA, Białystok; BWA, Lublin; BWA Koszalin
Piwna 20/26 Emilii i Andrzeja Dłużniewskich 1980–1993, Galeria Awangarda BWA, Wrocław
Kolekcja 3, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
8 postaw, Muzeum Sztuki Reduktywnej, Fundacja Gerarda na rzecz Sztuki Współczesnej, Świeradów-Zdrój
1997
Polonia Express, Műscarnok Szépművészeti Múzeum, Budapeszt; Šiuolaikinio meno centras, Wilno; Makslas Muzeja Arsenals, Ryga, Tallinakunstihoone, Tallin
Kartografowie. Projekcje geognostyczne, Muzej Suvremene Umetnosti, Zagrzeb; Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa (1998); Műscarnok Szépművészeti Múzeum, Budapeszt (1998); Umetnostna galerija, Maribor (1998)
1998
Fragment kolekcji 3, Galeria Zachęta, Warszawa
Visual Texte, Galerie St. Johann, Saarbrücken
1999
Generacje. Sztuka polska końca/początku wieku, Centralny Salon Wystawienniczy Maneż, Galeria Puszkinskaja 10, Sankt Petersburg
Refleksja konceptualna w sztuce polskiej. Doświadczenia dyskursu, 1965-1975, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
Niekończąca się linia / Die unendliche Linie, Muzeum Sztuki Reduktywnej, Fundacja Gerarda na rzecz Sztuki Współczesnej, Świeradów-Zdrój
Aspekte, Positionen. 50 Jahre Kunst aus Mitteleuropa 1949-1999, Palais Liechtenstein, Wiedeń
Poczucie sacrum. Wystawa sztuki dla uczczenia wizyty Ojca Świętego Jana Pawła II w Toruniu, Państwowa Galeria Sztuki w Toruniu, Galeria ZPAP „Na Piętrze”, Kościół Najświętszej Marii Panny, Muzeum Okręgowe w Toruniu, Dom Muz, Otwarta Przestrzeń „Via Crucis” Jerzego Kaliny, Toruń
2000
Mitteleuropa Kunst 1949–1999, Ludwig Múzeum — Kortárs Művészeti Múzeum, Budapeszt; Fundació Joan Miró, Barcelona; Hansard Gallery, City Gallery Southhampton
Utopia i wizja, Muzeum Rzeźby Współczesnej, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku; Galeria Zachęta, Warszawa
Szare w kolorze 1956–1970, Galeria Zachęta, Warszawa
Samizdat. Berlin. Alternative Kultur in Zentral und Ost Europa 60-er bis 80-er Jahre, Akademie der Künste, Berlin; Fundació Joan Miró, Barcelona
Text, Buch, Kunst, wystawa z okazji Międzynarodowych Targów Książki, Frankfurt
2001
Uważaj wychodząc z własnych snów. Możesz się znaleźć się w cudzych, Galeria Zachęta, Warszawa
Wokół znaku, Instytut Kultury Polskiej, Praga; BWA Katowice
Preoccupations. Pretexte de fond(s), Galerie L’Ollave, Bibliothèque Municipale, Lyon
Das Offene Buch, targi książki, Frankfurt
Sztuka konkretna i konceptualna, BWA Katowice
Kolekcja 4, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
2002
Konkurs im. Daniela Chodowieckiego, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot
Europa Konkret Reduktiv, Museum Modern Art, Hünfeld; Muzeum Architektury we Wrocławiu
Das Offene Buch, fasady domów w Hünfeld
Frankfurter Buchmesse, Frankfurt
Targi Książki i Prasy, BWA, Wrocław
Wystawa sztuki konkretnej, Muzeum Sztuki Reduktywnej, Fundacja Gerarda na rzecz Sztuki Współczesnej, Świeradów-Zdrój
Open Book. Das Offene Buch, OTTO Mauer Foundation, Wiedeń
2003
Sztuka reduktywna, BWA, Lublin; Museum Modern Art, Hünfeld
Otwarta książka. Dokumentacja fotograficzna ze ściennych realizacji ulicznych w Hünfeld, Galeria Stara, Lublin
Ein Jahr. 30 Positionen Räume, Museum Modern Art, Hünfeld
2004
Rzeźbiarze fotografują, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego, Królikarnia, Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa
2 × kolekcja braci Krzysztofa i Dariusza Bieńkowskich, Muzeum Rzeźby Współczesnej, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
Multimedialna kolekcja Józefa Robakowskiego (zestaw międzynarodowy 1950–2004), Galeria Monumentalna, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
20 plenerów spod znaku geometrii, Galeria Sztuki BWA, Katowice; Galeria Miejska Arsenał, Poznań; Centrum Sztuki Galeria EL, Elbląg; Miejska Galeria Sztuki, Łódź; Technische Universität, Drezno
Powinność i bunt. Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie 1944-2004, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
Warszawa-Moskwa / Moskwa-Warszawa 1900-2000, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa; Galeria Tretiakowska, Moskwa
Labirynt. Wystawa z okazji 30-lecia realizacji programu Galerii, Galeria Stara, Galeria Labirynt, Galeria Grodzka, Lublin
Malewicz w Polsce, Galeria Arsenał, Białystok
2005
workfortheeyetodo, Galerie Hoffmann, Berlin
2006
Andrzej Dłużniewski, Stanisław Dróżdż, Zbigniew Gostomski, Galeria 86, Łódź
2007
Die Intelligible Gewaltlose Kunst, Museum Modern Art, Hünfeld; Kunststation Kleinsassen, Israel Museum, Jerozolima; Atlas Sztuki, Łódź
2008
W sztuce rzeczywistość staje się marzeniem, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Galeria Okna, Warszawa
Rewolucje 1968, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
2009
Międzynarodowa kolekcja sztuki współczesnej, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
Koany w elektrowni. Dzieło sztuki jako koan, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia”, Radom
2010
Konceptualizm. Medium fotograficzne, Muzeum Miasta Łodzi, Łódź
2011
THYMÓS. Sztuka gniewu 1900-2011, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, Toruń
2012
Nieprzekupne oko. Galeria Akumulatory 2 1972-1990, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
2013
Nieprzekupne oko. Galeria Akumulatory 2 1972-1990, MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej, Kraków
Kolekcja w procesie. Teksty, konteksty. Interteksty – III pokaz zbiorów Elektrowni, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia”, Radom
Pytania sztuki, Muzeum Okręgowe Ziemi Kaliskiej, Kalisz
2014
Uczulenie na kolor, Galeria Labirynt, Lublin
Gerard Kwiatkowski/Jürgen Blum. Założyciel Galerii EL w Elblągu, Centrum Sztuki Galeria EL, Elbląg
2016
L’arte differente: MOCAK al MAXXI, Exhibition of works from the MOCAK Collection in Rome, MAXXI National Museum of 21st Century Arts in Rome, Rzym Labirynty wyobraźni, Galeria Miejska Arsenał, Poznań
2017
Wrocław konkretny. Dzieła z kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, Muzeum Współczesne, Wrocław
Sztuka lat osiemdziesiątych z kolekcji Galerii 72, Muzeum Ziemi Chełmskiej, Chełm
Procedery sztuki lat 70., Fundacja Profile, Warszawa
Dzika grafika. Pół wieku ulicznej dywersji wizualnej w Polsce 1967-2017, Galeria Format B1, Muzeum Plakatu w Wilanowie
2018
Co po Cybisie?, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
Znaki – kody – komunikaty, Ośrodek Propagandy Sztuki, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi
2019
Sztuka to wartość. Z kolekcji PKO Banku Polskiego, Muzeum Narodowe w Warszawie Artysta na polu sztuki. Kolekcja MOCAK-u w Wilnie, Centrum Wystawowo-Konferencyjne Litexpo, Wilno Choroba jako źródło sztuki, Muzeum Narodowe w Poznaniu Tam, gdzie Ciebie nie ma, TRAFO Trafostacja w Szczecinie, Szczecin
2020 Narysowane głową, pomyślane ołówkiem albo czymkolwiek, Archiwum Idei, Poznań Zasoby naturalne. Dzieła z kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, Muzeum Współczesne Wrocław, Wrocław
2021 Atlas nowoczesności. Ćwiczenia, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź Artysta jest obecny, MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, Kraków Sztuka karmi sztukę, MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, Kraków ALFABET, Fundacja Profile, Warszawa
2022
DEDYKACJE, Fundacja Profile, Warszawa