Aleksandra Polisiewicz
Trickster

12.03-24.04.2010

 

Trickster to typ szachraja, przechery i żartownisia drwiącego z autorytetów. Działając wbrew ustalonym normom i porządkom, łamie zasady i sieje zamęt. W tym archetypicznym znaczeniu przywołuje go Aleksandra Polisiewicz rozprawiająca się z mitem założycielskim Europy.

Jej zdjęcia, mimo nawiązań do mitu porwania Europy, odbiegają od ikonografii przedstawień inspirowanych „Przemianami” Owidiusza. Ich autorka odwraca relacje mitologicznej opowieści, ofiarą nie jest uwiedziona księżniczka, ale niedoszły porywacz. Łeb martwego byka w scenach z udziałem samej artystki to uwspółcześniony fantazmat odniesieniami sięgający biblijnych bohaterek wprowadzających w czyn retoryczny zwrot żądania czyjejś głowy.

Autorka tych fotograficznych inscenizacji w podstępny sposób włącza się w wielowiekowe zmagania symbolicznych i alegorycznych obrazów kobiet. W prezentowanych obok filmach zaprzęga się do pługa, pisząc własną (jej) Herstorię, lub biegnie z żarówką trzymaną jak olimpijski ogień w prometejskim geście przejętym z kobiecych alegorii.

Jej Trickster to swego rodzaju political fiction, w którym nie chodzi tylko o przekład mitologicznych wątków na język współczesnej kultury wizualnej. Pokrzyżowanie boskiego planu uprowadzenia Europy zakłócałoby wielkie narracje i wprowadzało zamęt symboliczny nie wyłączając współcześnie przywoływanego mitu odkrywania Europy.

Na wystawie w Fundacji Profile artystka zaprezentuje również nową wersję Idola Nadwiślańskiego, wizualną przypowieść na temat symbolicznych potyczek współczesnych wizerunków władzy.

 

Aleksandra Polisiewicz, Trickster, 2010
Aleksandra Polisiewicz, Idol nadwiślański, 2010