Krzysztof Wodiczko, jeden najwybitniejszych artystów sztuki współczesnej, znany jest polskiej i międzynarodowej publiczności z pionierskich działań na rzecz sztuki publicznej. Autor przeszło 90 projekcji zrealizowanych w różnych częściach świata oraz szeregu Pojazdów i Instrumentów należy do najbardziej znaczących twórców formułujących krytyczny i utopijny zarazem dyskurs sztuki.
Wystawa zatytułowana Przejście skoncentrowana jest na mniej znanej, wczesnej praktyce artystycznej Wodiczki z dekady lat 70. W Fundacji Profile można zobaczyć prace artysty z tamtego okresu, rekonstrukcje niezachowanych realizacji, projekty, rysunki oraz dokumentację fotograficzną jego pierwszych akcji w przestrzeni publicznej. W ramach wystawy przypomniane są performatywne działania artysty jak Przedmiot do widzenia i słyszenia (1970) zrealizowany wspólnie z Szabolcs Eszteny i Elzbietą Góral oraz Akcja w przestrzeni (1972) zrealizowana wspólnie Włodzimierzem Borowskim i Janem Świdzińskim. Wgląd w praktykę artystyczną Wodiczki z lat 70. umożliwiają rekonstrukcje jego dwóch kluczowych dla tamtego czasu prac: przestrzennej realizacji Przejście, zniszczonej po jej prezentacji w 1972 roku w Galerii Współczesnej w Warszawie oraz projekcji Odniesienia (1976) dotyczącej związków między estetyką i polityką. Projekcyjna praca Odniesień sytuująca sztukę w kontekście politycznym i długi, pierwotnie 20-metrowy, korytarz Przejścia z systemem luster będący metaforą przejścia do problematyki społecznej, wyznaczają dwa zasadnicze wątki wczesnej twórczości Krzysztofa Wodiczki, które miały kontynuację w jego późniejszej praktyce i podtrzymywaniu krytyczno-utopijnego wymiaru sztuki.