POMNIK LINCOLNA I BOWERY MISSION – Krzysztof Wodiczko

27 maja – 16 czerwca 2013

Pokaz  obejmuje dokumentację dwóch najnowszych, nowojorskich projektów Krzysztofa Wodiczko. Pierwszym jest zrealizowana w listopadzie 2012 Projekcja weteranów wojennych na pomnik Abrahama Lincolna przy Union Square. Głosami weteranów wojen w Wietnamie, Iraku i Afganistanie przemówił w tej projekcji pomnik prezydenta i weterana najgorszej wojny w historii Stanów Zjednoczonych. Sfilmowane twarze współczesnych weteranów nakładały się na oblicze historycznej postaci i wpisywały w symboliczny status pomnika, który użyczał im swego autorytetu. Pomnik stawał się medium, za którego pośrednictwem weterani dzielili się swoimi doświadczeniami w przestrzeni publicznej. Przez miesiąc nieruchomy pomnik ożywał gestami i głosami włączającymi go do publicznej debaty na temat wojny i losu weteranów. Aktualizowany w swej symbolice pomnik Abrahama Lincolna wcześniej był niemym świadkiem licznych protestów przeciwko wojnie w Iraku, które miały miejsce na Union Square.

Wizualizacja projektu / Project visualization

Drugi, niezrealizowany jeszcze projekt przeznaczony jest dla New Museum, na którego frontową elewację artysta zamierza wyświetlić fasadę sąsiadującego z muzeum budynku Bowery Mission. Budynku, w którym od 1897 roku mieści się misja służąca  głodującym i  bezdomnym. Filmowy obraz fasady tego budynku ma zostać wyświetlony na fasadzie New Museum, którego siedmiopiętrowa,  dynamiczna konstrukcja (spiętrzonych, prostokątnych pudełek) została nazwana architektonicznym „siódmym cudem świata”.  Otwarty w 2007 roku budynek New Museum, instytucji dla „sztuki artystycznej” ma stać się ekranem dla pokazania instytucji zajmującej się „egzystencjalną sztuką przetrwania”. Bowery Mission jest – jak mówi Wodiczko – „częścią społecznej i etycznej nieświadomości New Museum, nieświadomości dobrze ukrytej pod osłoną bezokiennej fasady”. Projekcja ma być próbą jej odsłonięcia i pokazania. New Museum było już tematem projekcji artysty w 1984 roku, kiedy zyskało ono nową lokalizację w Astor Building w Soho. Wyświetlone na tamtym budynku kłódki i łańcuchy odnosiły się do związków między pojawieniem się muzeum a przebudową całego otoczenia i jego społeczną restrukturyzacją, ”pomiędzy produkcją przestrzeni kulturowej a produkcją bezdomnych”. Najnowsza projekcja, w której opracowaniu brali udział rezydenci Bowery Mission miała być prezentowana 4 maja 2013 w ramach projektu Change of State obejmującego również projekcje kilkunastu innych artystów (Cecil Balmond, Agathe de Bailliencourt, Diller Scofidio + Renfro, Nicolas Guagnini, E Roon Kang & Ahrong Han, Sara Ludy, Virginia Overton & Motoko Fukuyama, Jeff Preiss, Martha Rosler, Nicolas Sassoon, Ben Wolf). Inauguracja całego projektu została odwołana kilka dni wcześniej ze względu na przepisy zabraniające wyświetlania na budynkach tekstów, które miały się pojawić w dwóch z zaplanowanych projekcji.  Na pokazie w Fundacji Profile można zobaczyć film, który miał być wyświetlany na fasadzie New Museum i zapis wideo dokumentujący prace nad filmem.

The New Museum building