wideo, 4’
1994
Performans zrealizowany do kamery i zarejestrowany w formie jednoujęciowego zapisu, należy do kameralnych prac, charakterystycznych dla kina własnego Robakowskiego. Przez cztery minuty oglądamy go w ciasnym kadrze, całkowicie zaabsorbowanego obieraniem, a następnie konsumowaniem jabłka. Koncentrację na tej prozaicznej czynności podkreślają okulary (artysta nie używa ich na co dzień), jego spojrzenie niemal nie odrywa się od tytułowego owocu. Czynnościom obierania, krojenia i zjadania jabłka towarzyszą efekty akustyczne, których źródłem jest wzmocniony dźwięk rejestrowany przez miniaturowy mikrofon umieszczony wewnątrz owocu. Banalna czynność, doprowadzona w tym wideo niemal do granic absurdu, ujawnia swoją drugą stronę, jaką jest nieoczekiwany efekt dźwiękowy uzyskany przy pomocy czułej aparatury. O wpływie nowych technologii na możliwości poszerzania percepcji i przekraczania wyobraźni artysta często wspomina w swoich wypowiedziach: „Możemy włożyć kamerę nawet do środka człowieka i okaże się, że ma on cudowny organizm, opatrzony niezwykłym obrazem i dźwiękiem.”*
* Józef Robakowski, ‘Videoconversation1989–2005: Always Looking for the World of the Future’, in Józef Robakowski, Energetic Images. Bio-mechanical Recordings1970–2005, ed. Piotr Krajewski and Violetta Kutlubasis-Krajewska, Wrocław: WRO Art Center, Polish Audiovisual Publishers, 2007, p. 174.