25 wrzesień – 31 październik 2015
W projekcie Eleny Elaginy i Igora Makarevicha spiralna forma niezrealizowanego pomnika Międzynarodówki Komunistycznej wznosi się na czerwonym kapeluszu wielkiego muchomora, a z białych, strzelistych architektonów wyrastają grzyby. Łącząc halucynogenne grzyby z wizjami konstruktywistycznego eksperymentu i metafizycznego suprematyzmu, artyści odnajdują irracjonalne impulsy zarówno w utopiach heroicznej awangardy jak we współczesnych przywołaniach jej dziedzictwa. Zainteresowani mitami i mitotwórstwem, Elagina i Makarewicz przyglądają się popularności awangardowych stylistyk we współczesnej ikonosferze. Muchomory z ich narkotycznymi właściwościami stają się w projekcie artystów wizualną metaforą irracjonalności delirycznych wizji porewolucyjnej, moskiewskiej architektury i niemniej halucynacyjnych (wyrastających jak grzyby) form nowych budowli w stolicy rosyjskiego imperium.
Pokazywana w Fundacji Profile nowa wersja instalacji Grzyby rosyjskiej awangardy to ich kolejna, pełna poczucia humoru, przypowieść na temat przeszłości i jej współczesnych odczytań.
Olbrzymi muchomor z wieżą Tatlina i grzyby na architektonach Malewicza można odnosić do sposobów funkcjonowania we współczesnej kulturze ikonicznych dzieł twórców rosyjskiej awangardy. We wspólnie realizowanych projektach artyści odwołują się do awangardowej sztuki, wielkich utopii i sowieckiej historii; w ironiczny sposób komentują redystrybucje mitów w kreowaniu kulturowego oblicza współczesnej Rosji.
Kuratorki: Bożena Czubak i Natalia Goncharova
Elena Elagina (1949) i Igor Makarevich (1943) pracują razem od 1990 roku. Oboje współtworzyli w latach 70. alternatywny ruch moskiewskich konceptualistów i od 1979 należeli do grupy Kolektywne Działania, która realizowała grupowe performensy. Ich wspólne projekty były prezentowane m. in. w: MANI Museum, Moskwa (1990); Kunstverein Hannover, Hannover (1990); L Gallery, Moskwa (1992); Galerie Krings-Ernst, Kolonia (1993, 1995, 2001); Pałac Marmurowy, Saint Petersburg (1994); Centralny Dom Artysty, Moskwa (1994); Obscuri Viri Gallery, Moskwa (1995); Kunstverein München, Monachium (1995); Państwowa Galeria Trietiakowska , Moskwa (2000, 2005, 2015); XL Gallery, Moskwa (2002, 2003, 2007); Narodowe Centrum Sztuk Wspólczesnych NCCA, Moskwa (2007): A-Foundation, Londyn (2008) Galerie Sandmann, Berlin (2008); Kunsthistorisches Museum, Wiedeń; (2009); Thessaloniki Biennale of Contemporary Art, Thessaloniki, (2009); 53rd International Art Exhibition of the Venice Biennale, Wenecja (2009); Musée du Louvre, Paryż (2010); Perm State Art Gallery, Perm (2012); Calvert 22 Gallery, Londyn (2014).
Wystawa Pagan Eleny Elaginy i Igora Makarevicha jest częścią większego projektu Transformacja widzenia realizowanego we współpracy z Narodowym Centrum Sztuk Współczesnych NCCA w Moskwie i łódzkim Atlasem Sztuki.