Fundacja Profile | ul. Franciszkańska 6, 00-214 Warszawa
facebook
CCNA EXAM 200-125 vce Routing and Switching 100-105 vce 300-075 vce 300-070 vce Exam Profile: Cisco 200-105 vce ICND2 v3.0 | Exam Details 300-101 vce EX300 vce

PŁASKA RZECZYWISTOŚĆ - Zbigniew Libera

 

W "płaskiej rzeczywistości" Zbigniew Libera rekonstruuje w trzecim wymiarze zobrazowany i spłaszczony widzeniem świat. Realizacja projektu polega na zbudowaniu samochodu, który jest wizualno-przestrzenną hybrydą, przenoszącą w trzeci wymiar perspektywiczne deformacje i skróty widzenia, którymi operują fotograficzne i filmowe rejestracje. Odniesieniem są przedstawienia rzeczywistości doświadczanej i konsumowanej w obrazach. Wywiedzione ze zdjęć kształty samochodu dalekie są od jego rzeczywistych form i proporcji. W przewrotny sposób artysta demonstruje metody wizualnego łudzenia, pozbawiając je „hipnotycznego czaru”. Zaskakujące formy jego samochodu wizualizują pułapki widzenia kształtowanego medialnymi wyobrażeniami. Podobny zabieg autor stosuje w modelu i szkicach przedstawiających zdeformowane widzeniem kształty roweru.

Wydobywając je spod władzy spojrzenia pokazuje wpływ obrazów kultury konsumpcyjnej na percepcję rzeczywistości i kreowanie jej mitów.

 W szkicach i modelach odtwarzających fotograficzne ujęcia, artysta uzmysławia naturalizację widzenia tego, co okazuje się dalece nienaturalne. Na rysunkach roweru kształty i rozmiary jego kół zmieniają się w zależności od odtwarzanego za obrazem sposobu widzenia.  ”Efekt rzeczywistości” okazuje się w nich być efektem ideologizacji spojrzenia. Hasła na rysunkach wyraźnie odsyłają do opisanych przez Jeana Baudrillarda procesów odrealniania rzeczywistości, w których obraz ulega precesji produkującej kolejne mutacje. Elipsoidalne kształty kół roweru czy spłaszczone obłości samochodu i jego wykoślawione proporcje pokazują nam coś, czego nie ma, zniekształcenia, które zwykliśmy brać za "naturalne" kształty.

 W "płaskiej rzeczywistości" Libera sięga po jeden z najbardziej zmitologizowanych przedmiotów kultury konsumpcyjnej – samochód, który stał się przedmiotem kultu, elementem kształtowania masowych gustów i zachowań, który był atrybutem formułowanych w XX wieku utopii i centralnym motywem modernizacyjnych ideologii. Jako forma mitotwórcza na masową skalę oraz nośnik przemian obyczajowych i konsumpcyjnych wzorców  był wielokrotnie opisywany przez wybitnych badaczy kultury.W projekcie Libery mamy do czynienia z samochodem użytkowanym nie tyle w praktyce, co przede wszystkim w spojrzeniu, któremu ów spłaszczony samochód dostarcza urzeczywistnienia tego, czym spojrzenie jest karmione w iluzjach medialnych wyobrażeń.

Kurator wystawy: Bożena Czubak

 

 

 

Zbigniew Libera ur. w 1959 w Pabianicach, mieszka i pracuje w Warszawie. Twórca prac fotograficznych, realizacji wideo, instalacji, obiektów, rysunków, ostatnio zajmuje się filmem.  W latach 80. autor prac wideo, zaangażowany w działalność łódzkiej Kultury Zrzuty, współzałożyciel punkowej grupy Sternehoch. W latach 90. uznany za kluczową postać sztuki krytycznej zrealizował m.in. serięUrządzeń korekcyjnych dotyczących dwuznaczności i represyjnych wymiarów wzorców kulturowych. Od początku kolejnej dekady tworzył serie fotograficzne odnoszące się do problematyki konstruowania i manipulowania pamięcią i historią. Prezentowany obecnie projekt jeszcze w trakcie realizacji był pokazywany w 2010 roku w Fundacji Profile w Warszawie. Płaska rzeczywistość jest drugą wystawą artysty w łódzkiej Galerii Atlas Sztuki, gdzie w 2004 miał miejsce premierowy pokaz jego fotograficznych serii Pozytywy i Mistrzowie.

REJESTRACJE

 

więcej

ARTISSIMA 2017

 

więcej

Józef Robakowski. BLIŻEJ - DALEJ. Wystawa w Centro Pecci w Prato | 14.10.2017 - 20.01.2018

 

więcej

Copyright 2010, Fundacja Profile