WITKACY I INNI
Z kolekcji Stefana Okołowicza i Ewy Franczak
Wystawa z cyklu Uśpiony kapitał
Adam Mazur, Inny Witkacy - www.dwutygodnik.com
O Stanisławie Ignacym Witkiewiczu w "Klubie Trójki" Polskiego Radia rozmawiali Bożena Czubak, Stefan Okołowicz, Konrad Pyzel. Audycję poprowadził Jerzy Sosnowski.
Witkacy nie jest fotografem aukcyjnym, Rozmowa ze Stefanem Okołowiczem, kolekcjonerem fotografii, Janusz Miliszkiewicz, Rzeczpospolita, dodtek Moje pieniądze, 22-23 czerwca 2011 - link
TV.Rp.pl - Monika Małkowska - Witkacy i inni w w Wilanowie - link
Anna Jastrzębska, Rozwydrzona Kolekcja, Art & Business, nr 7-8/2011 (249)
Piotr Sarzyński, Ekscentryk w Pałacu, Polityka nr 25 (2812) 2011


Józef Głogowski
Stanisław Ignacy Witkiewicz, z serii dwudziestu jeden min, Zakopane /
Stanisław Ignacy Witkiewicz, from a series of twenty one faces, Zakopane
Witkacy i inni to projekt realizowany w ramach cyklicznego programu prezentacji najciekawszych zbiorów prywatnych kolekcji sztuki współczesnej i nowoczesnej. Cykl zainaugurowany w 2010 roku wystawą Fotografia XX wieku z kolekcji Cezarego Pieczyńskiego ma swoją kontynuację w prezentacji zbiorów Stefana Okołowicza i Ewy Franczak. Wystawa prezentuje unikatową kolekcję, obejmującą obszerny zbiór dzieł fotograficznych Stanisława Ignacego Witkiewicza oraz prace innych fotografów działających w XIX i XX wieku. Zasadnicza część ekspozycji poświęcona jest twórczości Witkacego, jednej z najwybitniejszej postaci polskiej sztuki XX. Autora powieści i dramatów, filozofa i teoretyka sztuki, malarza, fotografa, rysownika, portrecisty; artysty, który od lat fascynuje badaczy kultury wizerunkiem literackim i malarskim, a w ostatnich latach coraz bardziej intryguje obliczem„demonicznego fotografa”.

Jan Kochanowski
Stanisław Ignacy Witkiewicz i Roman Jasiński, Warszawa
Stanisław Ignacy Witkiewicz with Roman Jasiński, Warsaw

Ten niezwykły zbiór ukazuje Witkacego jako pasjonata fotografii, zajmującego się zarówno robieniem, jak zbieraniem zdjęć. Wystawa obejmuje głośne autoportrety artysty, będące ilustracją biograficznej legendy „wielkiego ekscentryka”; serie fotograficzne, w których jako reżyser i aktor teatru mimicznego odgrywał przed obiektywem własne sobowtóry; cykle portretowe przedstawiające przyjaciół artysty i znane postaci intelektualnej i artystycznej elity lat międzywojennych; sceny improwizowane przed obiektywem, aranżowane z udziałem autora i jego przyjaciół; serie wczesnych pejzaży tatrzańskich i morskich z nowatorskim sposobem kadrowania, odbiegającym od XIX-wiecznych konwencji; rejestracje lokomotyw; fotografie, w których artysta eksperymentował z podwójną ekspozycją i przykłady fotograficznych dokumentacji własnych dzieł, z wyborem z obszernego zbioru ok. 100 zdjęć przedstawiających jego zaginione rysunki. Na wystawie zostaną również pokazane rysunki i obrazy Witkacego.

Obok dzieł Witkacego prezentowane są prace współpracujących z nim fotografów: Józefa Głogowskiego, Tadeusza Langiera, Mieczysława Choynowskiego. Kontekst praktyk fotograficznych współczesnych Witkacemu został poszerzony o zdjęcia, które znajdowały się w domu Witkiewiczów. Wczesne pejzaże tatrzańskie Witkacego zestawiono z tatrzańskimi krajobrazami na zdjęciach autorstwa Stanisława Bizańskiego, Awita Szuberta, Stanisława Krygowskiego. Wprowadzeniem do wystawy są zdjęcia pochodzące od rodziny Witkiewiczów, będące zarazem przykładami najstarszej polskiej fotografii. Obszerny zbiór portretów i autoportretów wykonanych przez Witkacego pokazujemy obok zdjęć, na których pozował on innym fotografom. Słynnemu Portretowi wielokrotnemu artysty towarzyszy kilka innych portretów wielokrotnych z początku XX wieku.

Józef Głogowski, Zofia Głogowska w kostiumie szkoły baletowej Rity Sacchetto
Józef Głogowski, Zofia Głogowska in costume of Rita Sachetto’s ballet school 1927

Wybór ze zbiorów Stefana Okołowicza i Ewy Franczak został uzupełniony zdjęciami anonimowymi, przykładami fotografii pochodzącymi z dawnych albumów rodzinnych i bardziej współczesnych fascynacji zbieraczy. Wystawa jest pierwszą tak obszerną prezentacją ich kolekcji i drugą propozycją z cyklu Uśpiony kapitał — projektu, którego założeniem jest ukazanie symbolicznego kapitału powstających współcześnie prywatnych kolekcji sztuki.

Józef Głogowski
Stanisław Ignacy Witkiewicz — Profesor Pulverston, Zakopane
Stanisław Ignacy Witkiewicz — Professor Pulverston, Zakopane
Stanisław Ignacy Witkiewicz — Profesor Pulverston, Zakopane
Stanisław Ignacy Witkiewicz — Professor Pulverston, Zakopane

Projekt realizowany we współpracy Fundacji Profile w Warszawie z Muzeum Pałacem w Wilanowie.
Kuratorzy projektu Uśpiony kapitał:Bożena Czubak, Andrzej Paruzel
Kuratorzy wystawy Witkacy i inni. Z kolekcji Stefana Okołowicza i Ewy Franczak: Bożena Czubak, Stefan Okołowicz
Współpraca: Konrad Pyzel
Asystentka kuratorów: Maja Kokot
-
h12-211 pdf
74-343 exam
cas-002 dump
C2090-311
1z0-803 dumps
210-451 pdf
hp0-s42 dumps
300-206 exam
70-461 exam
hp0-s41 dumps
640-916 exam
N10-006 exam
ex300 pdf
1Z0-434 exam
642-883
350-018 dumps
4A0-107
070-412 vce
117-201 exam
C9530-404 dumps
70-487 exam
70-412 exam
70-417 exam
70-410 dumps
70-470
070-347 pdf
m70-201 pdf
e20-690 pdf