Fundacja Profile | ul. Franciszkańska 6, 00-214 Warszawa
facebook
CCNA EXAM 200-125 vce Routing and Switching 100-105 vce CCNA Security 210-260 vce Official Cert Guide: 300-075 vce 300-070 vce Exam Profile: Cisco 200-105 vce ICND2 v3.0 | Exam Details 300-101 vce 300-115 vce Pass CISCO 200-310 vce exam - test questions SY0-401 vce 400-101 vce Red Hat Certified System Administrator - Exam EX200 vce 300-207 vce EX300 vce First-hand 400-051 vce exam dump

NATALIA BRANDT | ZAŚLEPIANIE

Otwarcie: 18 lutego 2017, godz. 19

Wystawa czynna do 25 marca 2017

wtorek – sobota, 12 – 19 

 

 

Nowy cyklu obrazów Natalii Brandt zatytułowany Zaślepianie dotyczy pamięci, tego,  jak pamiętamy i co obrazy robią z naszą pamięcią.  Czy aby pamiętać, trzeba sobie wyobrazić? Prezentowane na wystawie obrazy niewiele mają wspólnego z zasadą natychmiastowego działania benjaminowskiej monady. Fotograficzne wydruki naklejane na płótna artystka pokrywa malarskimi wzorami, zasłaniając utrwalone na zdjęciach obrazy zniszczeń, cierpienia, okrucieństwa.  Malowanie  jest tu zakrywaniem, spuszczaniem zasłony na ikony horroru, bezwiednie konsumowane w codziennych newsach zdjęcia z ofiarami  wojen, ataków terrorystycznych, ludobójstwa. To, co artystka nazywa zaślepianiem polega na pozbawianiu tych obrazów „efektu rzeczywistości” , niedopuszczaniu do ideologicznej naturalizacji  ich widzenia.

Kilkunastu obrazom z cyklu Zaślepianie towarzyszą pocztówki, standardowe widoki różnych miejsc,  funkcjonujące  bardziej jako obrazy  reprodukujące nasze wyobrażenia o przywołanych miejscach. Widokówki z Konga, Rwandy, Phnom Penh,  Bejrutu czy Londynu  pokazują te miejsca jako turystyczne atrakcje. Ale  nieruchome widoki stające się częścią pamięci wizualnej zostały przywołane z powodu innej, "złej pamięci" kojarzącej się z nazwami  tych miejsc. Do tej pamięci odsyłają  wydruki fotograficzne na płótnach, sceny horroru przysłaniane malarskimi motywami. Ich abstrakcyjne formy to powiększone detale, "skrawki ziemi" wzięte z widoków utrwalonych na pocztówkach. Przeskalowane do granic czytelności  formy gubią pierwotne kształty i tworzą własną strukturę nakładającą się i w różnym stopniu przesłaniającą okrucieństwa  przedstawione na wydrukach fotograficznych.  W tego rodzaju zdjęciach mamy do czynienia nie tylko z reprodukcją obrazów cierpienia ale również z produkcją spojrzenia i dystrybucją pamięci.  Autorka Zaślepiania zakrywając te przedstawienia  nie pozwala spojrzeniu wpaść  w pułapkę obrazu, dać się prowadzić jego retoryce i pamięci. Mówiąc o "sumieniu obrazów" stara się nie dopuścić do spektaluaryzacji ich widzenia.

  

Natalia Brandt (1983) ukończyła malarstwo i rysunek w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (2003-2009), dyplom z rysunku i malarstwa w pracowni prof. Jarosława Kzłowskiego i Dominika Lejmana. Od 2011 uczy w V Pracowni Rysunku Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, fotografią, wideo, książką artystyczną, tworzy obiekty i instalacje. Jej wystawy indywidualne prezentowane były m.in. w Galerii Annex 14, Zurych (2014); Galerii AT, Poznań (2014); Centro di Arte Contemporanea Café Europe, Rzym (2013);  Fundacja Profile, Warszawa (2012, 2009); Galerii OKO/UCHO, Poznań (2007); Galerii Anex, Poznań (2006).

WGW 2017 | Tomasz Partyka. MAŁE RZEZIE

 

więcej

ARCHIWA SZTUKI

 

więcej

Krzysztof Wodiczko w MMCA w Seulu

 

więcej

BIOGRAFIE WARSZAWY 2 | SZLAKI BEZDOMNOŚCI

 

więcej

Copyright 2010, Fundacja Profile