Fundacja Profile | ul. Franciszkańska 6, 00-214 Warszawa
facebook

Jarosław Kozłowski – Dekompozycje

 

Atlas Sztuki
08.02.2014 – 06.04.2014
 
 
 
W ramach swojej najnowszej wystawy Jarosław Kozłowski dekomponuje język, którego używamy i przekazy, których w nadmiarze dostarczają nam media. W Atlasie Sztuki można zobaczyć dwie spektakularne instalacje artysty dotyczące języka i mediów. Wszystko buczy, oprócz tego, co bulgocze. Ćwiczenia z deklinacji (2012) to praca składająca się z kilkudziesięciu elektronicznych wyświetlaczy i przeszło 100 plansz z deklinacją słow, które pojawiają się na wyświetlaczach. Natrętne buczenie i bełkotliwe bulgotanie otaczającej nas medialnej paplaniny znajduje przełożenie w bezdźwięcznym przesuwaniu się słownych sloganów na standardowych świetlnych tablicach. Nagromadzenie tablic z powtarzającymi się tekstami wizualizuje medialny zgiełk w kółko powtarzanych stereotypów. Zaczerpnięte z publicznych dyskursów, wyjęte z kontekstu słowa i zwroty ujawniają perswazyjną retorykę medialnego języka. To, co "buczy" i "bulgocze" w tekstach emitowanych na wyświetlaczach jest równocześnie poddane rozbiorowi gramatycznemu w metodycznej odmianie wszystkich słów przez wszystkie przypadki. Jarosław Kozłowski, mistrz analitycznej refleksji, logicznych i lingwistycznych gier w sztuce konceptualnej, z sarkastycznym poczuciem humoru zamienia retorykę medialnego języka na logikę jego gramatyki, przez co potęguje jeszcze absurdalność i bełkotliwość słów i języka, który ja sam mówi, coraz mniej znaczy i nie "haczy" już rzeczywistości.
 
 
 
Pytania kluczowe dla życia w medialnej rzeczywistości artysta podsuwa w serii Recycled News (2006-2013), obejmującej setki stron gazet skrzętnie zamalowanych akwarelami. Gazety pochodzące z różnych stron świata, niezależnie od języka, miejsca wydania czy orientacji politycznej, zawsze są tak samo oprawiane, podporządkowane estetyce rytmów i powtórzeń i, przede wszystkim, tak samo nieczytelne. Zamalowując całe strony gazet różno barwnymi akwarelami, artysta nie tylko kwestionuje ich wiarygodność, ale również uwidacznia estetyzację działania mediów.  Niebywałym nagromadzeniem wielojęzycznej prasy, z jej przesłaniem masowego dystrybuowania informacji, prowokuje do pytań o granicę medializacji współczesnego doświadczania świata. W obu prezentowanych na wystawie instalacjach media stają się nośnikami dezinformacji i manipulacji. 
 
kurator: Bożena Czubak
więcej: www.atlassztuki.pl/
 
 
 
Jarosław Kozłowski (1945) prowadzi pracownię rysunku na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, w latach 80. dwukrotnie był rektorem tej uczelni. Od roku 1972 do 1990 prowadził Galerię Akumulatory 2 w Poznaniu, w której prezentował twórczość polskich i zagranicznych artystów awangardowych. W latach 1991–1993 był kuratorem programu galerii i kolekcji Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Wykładał na Statens Kunstakademi w Oslo (1993–1997) oraz Rijksakademie van Beeldende Kunsten w Amsterdamie (1996–2004) i w Akademii bez ścian w Lusace (1999 i 2001). Mieszka i pracuje Poznaniu.
Należy do czołowych twórców sztuki konceptualnej i autorów książek artystycznych. Inicjator międzynarodowej sieci artystycznej NET (1971) zaangażowany w ruch artystyczny Fluxus. W latach 60. i 70. zaliczany do najbardziej konsekwentnych konceptualistów, zajmował się refleksją analityczną i badaniami lingwistycznymi oraz sztuką performance. W latach 80. zaczął realizować wielkie instalacje, w których podejmował wątki krytyczne w stosunku do sposobów funkcjonowania kultury, m.in. serie prac poświęconych demitologizacjom sztuki. W latach 90. i obecnej dekadzie autor szeregu spektakularnych instalacji, w których podejmuje problematykę obecności modernistycznych tradycji, społecznego i politycznego kontekstu sztuki.
 
 
 
 
Jarosław Kozłowski – Dekompozycje
Atlas Sztuki
8.2.2014 – 6.4.2014
 
 


               
 
 

Konstrukcja w procesie. 1981-2000

 

więcej

Kurz na muszli. W pracowni Emilii i Andrzeja Dłużniewskich

 

więcej

Otwarte archiwum

 

więcej

Otwarte archiwum. Część 4

 

więcej

Copyright 2010, Fundacja Profile